Say what!? Godus wars?

Peter Molyneux, hva skal man si. Mannen er god til å prate for seg, og har udiskutabelt en flott historisk meritliste å vise til. Men når jeg nå leser at han lanserer et nytt spill på Steam early access ringer alle varselsbjeller hos meg, fordi han også har en imponerende merittliste over å utvise stor vilje og liten evne når det kommer til spillutvikling. Når det i tillegg er en variant av spillet Godus som blir "re-lansert" begynner sirenene å ule.

Godus, som skulle være det store nye spillet, ble solgt inn - nei oversolgt inn - med ambisjoner som fikk meg og andre til å tenke at, jo, kanskje det blir noe denne gangen. Jeg er gammel nok til å ha spilt Populous og fikk faktisk troen på denne karen igjen når han lanserte første versjon av Godus i early access. Han "fant opp" genren i sin tid og proklamerte at Godus nå skulle bli det spillet han alltid hadde ønsket seg. Dette skulle bli det ultimate gudespillet, kunne han fortelle. Men hvilken skuffelse ble ikke Godus.


Til tross for forsinkelser og kontinuerlig underleveranse til oss som hadde kjøpt spillet, ga ikke mannen seg. Han fortsatte å snakke om hvor fantastsisk dette ville bli, og ikke minst om alle de tingene de arbeidet med. Noe av det kan selvsagt ha vært sant, men ikke alt. Mesteparten av det han pratet om må ha vært kun det - prat og overdrivelser, lovnader og forhold han må ha visst han ikke kunne levere på.

Spillet har vært en eneste stor demo, og det varte ikke lenge før mannen begynte å snakke om at det nye nå var at alt skulle være free to play (du betaler på steam, men det finnes en freemium på mobil). Og lenge før Godus var i nærheten av å være et skikkelig spill begynner han å snakke om alle utvidelsene som ligger i de ambisiøse planene han har for spillet. Han har beveget seg videre til utvidelsene lenge før han i det hele tatt har levert på hovedspillet. Det er forsåvidt greit nok så lenge han ikke har tatt seg betalt for spillet, men det har han altså denne gangen. Så der står vi som har betalt og ser at mannen hele tiden er på det neste, mens han bortforklarer og vil snakke lite eller ingenting om det som faktisk er laget og tilgjengelig for oss i dag.


Jeg og andre ga ham til slutt opp. Godus gikk i bøtta for spill som aldri blir noe av, og til slutt ble mistanken bekreftet av mannen selv. Godus-prosjektet blir lagt ned og Molyneux innrømmer at han ikke klarte å levere. Ingen overraskelse, skuffelsen er allerede tatt for min del på det tidspunktet. Det var uansett et early access hvor man må regne med svinn.

Men så dukker dette nye spillet opp da. Og til overmål er det intet mindre enn en av de annonserte fremtidige utvidelsesdelene av Godus. men nå altså lansert som et helt nytt spill og på toppen av det i early access.....!? Etter så mange år burde dette være lansert som et ferdig spill. Det stinker spør du meg.

Styr unna er min anbefaling. Dette spillet vil mest sannsynlig aldri bli hva det er lovet, og lanseres igjen mest sannsynlig som uferdig fordi utviklerne vet at det aldri vil bli ferdig. Nedenstående bilde tatt fra Godus - ikke Godus wars. Det taler for seg selv.



#spill #gaming #Godus

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits