"Give me back my 19 dollars and we may be in peace. You thieves."


Overskriften er hentet fra kommentarfeltet til en bloggpost Geoff Keene i Sandswept la ut i fjor i forbindelse med at de besluttet å utsette videre utvikling av The Dead Linger på ubestemt tid. Spillet ble lagt ut på early access litt over to år tidligere.  Det er mange slike kommentarer på spill som har startet i early acces på Steam. Jeg har en egen mappe på min steamkonto jeg har gitt navnet "Gravplass" fordi det er behov for å begrave noen av spillene på lista. Spillene som er lagt der er early access spill jeg har kjøpt enten på steams early access, eller på utviklernes egne første releaser, som er blitt forlat eller lagt ned. Jeg forventer at flere spill kommer til å bli lagt i den mappen.


Alle som kjøper et early access alphadefinert spill burde ha en slik mappe. Den vil minne dem om hva de kjøper seg inn i. Det er ikke slik at alle start-ups lykkes. Det ville vært oppsiktsvekkende om spillverden var et unntak. Spillene som legges ut for salg bør selvsagt være fundert i en realistisk plan utviklerne er rustet til å følge, men det er så mye som kan skje og som kan gå galt at man må regne med litt svinn. Tåler man ikke å tape nitten dollar om det skulle skje så bør de ligge igen på kortet og brukes på et ferdig utviklet spill i stedet.

Selvsagt er det skuffende, men min erfaring så langt er at de fleste som mislykkes er veldig åpne på hvorfor og langt på vei legger seg flate for kritikk på grunn av sin egen utilstrekkelighet. Det behøver de ikke etter min mening. Det er fordi jeg ønsker å se utvikling av ideer at jeg backer alpha-releaser. Det kan gå fantastisk bra, som i Minecraft, eller det kan gå fullstendig åt skogen som i The Dead Linger. Det vet man ikke. men jeg heier nå uansett på de som har gode ideer og kjøper meg inn fordi jeg har lyst til å se spillet utvikle seg, og bidra med penger til prosjektet slik at det kan bli en virkelighet.



Ark, Boundless, Life is Feudal, Rust, Savage lands - listen er lang over alphaspill jeg har i biblioteket mitt og de har alle på forskjellige måter gitt meg spillopplevelser. De er ulike former for alpha og pre-alphaspill, med ulike muligheter i sin funding og med hensyn til hvem som står bak. Det er uansett gøy å følge disse prosjektene og å spille dem med de versjonene som legges ut etterhvert som spillet utvikler seg.



Noen spill kommer seg aldri ut av utviklingsstadiet, men ender opp i en evig evolusjon. 7 Days to die har fremdrift hele veien og har levert verdi til oss brukere fra dag en (og leverer fremdeles), mens andre spill sliter fra skanse til skanse og blir drevet lenger og lenger ut mot gravgården. Starforge er et slikt spill. Utviklerne fremla enorme ambisjoner for et sandbox sci-fi survival og shooterspill parallelt med et spillbart towerdefense-spillmodus. Grafikken fra deres mood boards og de tekniske utlegningene og "visjons-videoene" de to utviklerne la ut i starten var forførende. Prosjektet ble aldri noe mer enn en skikkelig dårlig alpha.  Men det er helt greit. Selv Godus var helt greit inntil de ansvarlige nylig la ut et nytt spill basert på det opprinnelige og det var nødvendig å si i fra at nå er det nok prat. Men pengene vil jeg aldri kreve tilbake som følge av at early access forblir uferdig eller legges ned.


#spill #gaming #earlyaccess

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits