Bortkommen


Følelsen av å ha gått seg bort er en følelse som er i ferd med å bli borte, sa Eric Schmidt i Google for mange år siden. Han siktet til utbredelsen av GPS og kartdata i realtid på alles telefoner. Han hadde rett selvsagt. Jeg tar selv opp telefonen når jeg er i en ny by eller et ukjent tettsted for å se presist hvor jeg er og hvor jeg skal. Om apokalypsen skal inntreffe så har jeg liggende et mekanisk kompass og jeg vet hvordan jeg skal bruke det, men det ligger i boden hjemme så apokalypsen bør helst ikke skje når jeg er på tur.


En sjelden gang kommer imidlertid følelsen tilbake, om så for korte øyeblikk. I spill derimot kan følelsen være selve målet for utviklerne, slik som i NaissanceE. I spillet spiller du Lucy, i første person. Det starter med at hun løper bort fra noe, et slags abstrakt vesen, men før du får se noe mer så faller Lucy ned en sjakt og spillet overleverer til deg å styre Lucy videre.

Ingen overveldende episk introdusjonsvideo her altså. Det er rett på, med en bittliten introtutorial som kommer mens du tar dine første nølende skritt. Selve navnet på spillet kan kanskje gi hint, Naissance er fransk og betyr noe i retningen av fødsel av noe eller noen. En tanke, ide eller et menneske. Hvorfor den ekstra e'en? Aner ikke. Kanskje det betyr noe helt annet. Utvikleren er fransk, så jeg antar det har noe med "opprinnelse" eller noe slikt.



Uansett. Derfra starter en stilig reise. Det er vanskelig, som slike spill skal være, men ikke uoverkommelig. Stemningen spillet leverer med musikk, ambiencespor og  lys er utrolig gjennomført og bra. Spillet tar deg gjennom noen arkitektoniske strukturer som også fremstår som om de faktisk er store og - ja nettopp en arkitektur, noe lyssettingen selvsagt er med på å illudere. Og som innledningen min forteller så er det lett å gå seg vill. Jeg er midt i spillet nå eller noe slikt og er usikkerpå om jeg har gått meg vill eller ikke. Jeg føler virkelig på en forvirring i dette spillet. Ikke fordi jeg ikke forstår hvordan jeg skal spille det, men fordi det er vanskelig å orientere seg. Og monsteret? Vel, det er der ute et sted, tror jeg.

Her kan dere se min første halvtime i spillet. Det er faktisk den første. Ikke noe prøverunde eller sniktitt på andre videoer før jeg startet. Dette er ekte første gjennomspilling. Ja av den første halvtimen i spillet altså. Når spillet er ferdig gjennomspilt aner jeg ikke.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits