Death is not the end



Vold er et kjent element i spill. Vold med døden til følge er ofte til og med en av hoveingrediensene når det settes opp "shooterspill" men også i andre typer spill er døden en viktig faktor i form av noe du skal unngå, det være seg om det er det uskyldige og hylerisk morsomme Little big planet, simuleringsspill som SIMS eller massive online multiplayerspill som Elder scrolls online.

Jeg tenker ikke så mye over dette men her om dagen kom jeg over en pussig podcastserie med navnet "PlayDead" med verten Gabby DaRienzo som selv er spilldesigner. Å kalle det en serie er kanskje litt overdrevet da det eksisterer kun to episoder så langt, men jeg har hørt begge og skal garantert lytte meg inn på de kommende - om det kommer noen. Jeg bruker forøvrig Pocket Casts for å lytte til podcasts på mobilen, men finner ikke noen annen lenke til podcasten på the world wide web enn iTunes store. 

Det er egentlig rart dette med hvordan døden fremstår som så sentral i ulike spill, og hvordan enkelte spill gir deg valg som får konsekvenser for andres liv. Ofte er jo ikke døden slutten - man spawner igjen i de aller fleste spillene eller kan starte på nytt. Det gjør ofte ikke karakterene i spillene da. Med fare for å spoile noe for noen så er det faktisk ditt valg om "baronen" skal leve videre eller begå selvmord i det siste The Witcher (min baron tok selvmord). I den senere tid er det også spill som leker med konseptet på at du kun kan spille spillet en gang, og det er til karakteren din dør. Jeg har imidlertid ikke sett noen vellykkede slike til nå.

En annen ting er spillopplevelsen rundt selve dødsøyeblikkene, eller nysgjerrigheten for at man kan dø dersom man gjør dette, eller dette, eller dette. Eller rett og slett underholdningen det er å ta livet av seg selv i forskjellige sammenhenger, eller at spillet kommer med morsomme kommentarer når en av spillerne i et multiplayerspill går bort, detter i lava og tar kvelden og slikt. Moro er det.

Podcasten diskuterer slike ting. Spillutviklernes egne forhold til døden er i fokus og hvordan dette påvirker deres spilldesign. Det ene spillet som blir diskutert gir deg tre hovedvalg og må spilles over 18 faktiske real life dager. Handlingen i spillet som visstnok er et mobilspill er lagt til en forvisning til månen. Du er den forviste. Mens du er der finner du som spiller ut at du kan bestemme deg for å beskytte jorda og dets befolkning, men du har også makten til å ødelegge den og utrydde alt liv. Det er dog et tredje alternativ og det er at du kan la din karakter begå selvmord. Interessant. 

At det er et spesielt morsomt spill tror jeg ikke, men det er nok et spill som får en til å tenke litt. Spesielt når det går over atten dager.

Uansett, dette er en smal podcast men slikt liker jeg. Det er kanskje også en fin opptakt til Darksouls III - et spill som mildt sagt har en hangup på døden.

Maleriet av rytteren på den magre hesten er forresten av den polske maleren Zdzisław Beksiński. Flink fyr.

#spill #gaming #podcast #playdead

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits