Et ekte middelalderliv

Har du noen gang lurt på hvordan det var å leve som et helt vanlig menneske for tusen år siden eller mer? Altså ikke som en ridder eller adelig. Ikke som en trollmann eller konge. Ikke som "den viktigste rollehavere" i et eventyr som rulles ut en RPG. Nei, kun som et helt vanlig menneske som starter med to tomme hender på en øy et sted i et middelaldersk fantasiland. 

Landet har ikke noe navn, men spillet du bør sjekke ut er Life is Feudal: Your Own. Spillet er en tålmodighetsprøve, eller kan i hvert fall være det. Du starter som sagt uten noenting utover noen skills som du har justert når du lagde karakteren. Fra det øyeblikket du spawner skaffer du deg sakte men sikkert kunnskap og erfaring som gjør oppgavene du må gjennom enklere å takle. Hvor raskt du vil at spillet skal la deg lære ting bestemmer du selv ned på et millimetrisk nivå. En perk kan utvikle seg med en enhetsrate på 0,000123 eller 5,0 hver gang du utfører en oppgave. Du kan dermed selv avgjøre hvor episk ditt liv skal være.

 Spillet er en ren PVP (spiller mot spiller), men hvor mange som spiller er også opp til deg. Det finnes en rekke offentlige servere du kan spille på, men du kan også velge å spille helt alene. Har du noen å LAN'e med så er det enkelt å åpne for en LAN-server. Å sett opp et LAN spill er veldig enkelt. Åpne spillet for flere spillere og så kobler andre seg til deg ved å velge "koble direkte" og skrive inn din lokale IP-adresse*) og bruke port 28000 eksempelvis 192.168.1.124:28000 og så er dere i gang.



I PVP er det ikke nødvendigvis fredelig, og spillet har egenskaper og sinnrike systemer for kamp og våpen, men om du vil kan du spille dette uten noensinne å måtte trekke sverd mot andre enn de eneste NPC'ene på øya som er dyrene du møter. Spillet er i early access men har allerede laget et system for guilds og det er nylig laget løsninger for personlig utseende slik at det skal bli enklere å skille venn og fiende. Jeg har imidlertid ikke beveget meg inn i kaoset på fellesserverne da jeg antar at det hersker fullt anarki der. Men når spillet er kommet seg litt videre og ikke minst jeg er blitt litt mer erfaren med hvordan spilet skal spilles, vil jeg nok teste det ut.




Det sjarmerende med spillet er hvor grunnleggende det er lagt opp. Her finnes ingen lettvinte snarveier (utover å skru opp erfaringsstrukteren på serveren). Du starter spillet med å finne plantefibre og plukke epler fra trærne. Etterhvert klarer du kanskje å finne noen spisbare røtter. Hovedoppgaven din i starten er enkle; knekk av noen greiner fra et tre, finn plantefiber i gresset og let opp flint i fjellet. Ja også plukk gjerne noen epler på veien, da sulten kommer. Når du har disse grunnleggende ressursene kan du lage enkle redskaper som fiskestang, øks, kniv og spade. Ikke at du kan gjøre så mye med dem i starten, men du kan gjøre noe, og det er nok. Etterhvert kan du selv velge hva du skal bruke tid på. Om du vi lkan du vie deg helt og holdent til å lage veier i tillegg til å drive et lite gårdsbruk til eget bruk-

Spillet er med andre ord ikke ekstremt vanskelig, men det går langsomt. Jeg har spilt femten timer i spillet til nå og har ennå ikke laget meg mitt første hus. Jeg sulter ikke, og jeg har plenty å gjøre og spiller i LAN med en medspiller. Det kan bli veldig ensomt og langtekkelig å spille helt alene her, men på en annen side kan det være litt Zen over det også :-)

Det er forøvrig en "cap" på egenskaper i dette spillet som gjør det interessant. Du setter en maksimal grense for akumulerte skillpoeng. Innenfor grensen må du prioritere hvilke egenskaper du skal prioritere. Eksempelvis kan du velge om du vil gå for å bli en djevel på planteliv og alkemi eller om det er krigeren i deg du skal bygge. Du kan bli begge deler, men du vil aldri kunne bli god i alt og det er mange egenskaper å velge mellom. Du kan bli snekkeren, jegeren, herbalisten eller bonden osv osv. Den automatiske skilltelleren i spillet som gir deg erfaringspoen mens du spiller kan stanses på enkeltegenskaper, slik at du slipper å tenke på hva du gjør i spillet i forhold til hvilke egenskaper du ønsker å prioritere. Dette systemet liker jeg uansett veldig godt, og jeg innbiller meg at det vil være en av de viktigste komponentene for at det fremtidige MMO PVP spillet dette aspirerer mot skal lykkes. Man MÅ samarbeide om man skal få til noe i dette spillet og egenskapene som bygges prioriterer de som jobber og spiller en stund. 

Bare det å tilpasse landskapet er en nitidig prosess. Her ser du hvordan grensesnittet for overblikksbildet på terraforming ser ut. Dette må skrus av når du skal jobbe så et godt korttidsminne hjelper deg litt når du skal bygge.



*) For å finne din lokal IP-adresse søker du opp programmed CMD i windows. Start programmet og skriv: ipconfig .


#gaming #spill #lifeisfeudal

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits