7 Days to die; Alpha 14 er en fryd!



Jada jeg er fan av dette spillet. Så la det være sagt. Men jeg får ikke betalt for å skrive om dem, så dette er en ekte fanpost!

Alpha 14 kom bokstavelig som et brak. Laptoper knakk sammen over en lav sko om man skulle tro kommentarfeltet, og spesielt de med mac'er opplevde frustrasjon. Jeg lot det ligge litt. Kjenner etterhvert Fun pimps såpass at jeg vet de legger ut kjappe quick fixes og to til tre del-releaser i dagene etter en stor lansering. Og slik ble det. Ny logo, alpha 14.4 og Leifnarr trekker inn i den noe uttrygge verdenen bestående av zombies og klimaproblmener.


Det er masse som gjenstår, men for et spill. Spillet har igjen fått en helt ny grafisk overhaling, denne gangen innenfor samme spillmotor. Det er like fordømt vanskelig som før, og mange av de gamle oppskriftene er endret eller forbedret. I tillegg har spillet nå fått en egen quest-motor! Den har vært varslet lenge, og jeg har lurt på om det er en særlig god ide egentlig. Jeg mener spillet fungerer utmerket uten, så hvorfor skal de blande inn story og oppgaver?

Det viser seg at det som er lagt ut nå ikke er så veldig avansert. Alle oppgaver du skal gjennom er knyttet til et quest-system. Du starter med questet som heter basic survival, fortsetter med establish a base osv. Enkelt. Jeg ble litt forstyrret av det fordiu jeg plutselig ble opptatt av å gjøre oppgavene, men så snart jeg valgte å se bort fra disse questlinjene men bare spille spillet så gikk det greit. Questene er lagt opp til å samhandle med achievments selvsagt og også dette systemet er blitt mer gjennomarbeidet.



Spør du meg så nærmer betaen seg. Det må den gjøre. Balansen på de ulike spillmekaniske delene er elendig igjen, men det har de forsåvidt vært hele tiden. Men de blir alltid justert underveis til neste store release, hvilket jeg forventer at skjer nå også. Dessuten er det moro å leve i en verden som er så absurd som denne til tider er. Det blir liksom en del av spillet at du enten holder på å fryse i hjel, eller dø av heteslag. Noe midt i mellom finnes liksom ikke. Eller det at du må spise minimum fire middager i døgnet og drikke som en elefant for å ikke dø av sykdom og sult. Jeg kaller slikt fordeler av å spille early access.

Mye er veldig godt balansert da. Nå er eksempelvis zombiene rimelig fornuftig justert. Om det er mulig å kalle det det. Er du av typen som synes alt var mye bedre under krigen og savner den ekstreme tiden så har du vanskelighetsgraden "insane". Men forvent deg ikke noe annet resultat enn kaos og fortvilelse.

Første døgn stats kan sees nedenfor. Ingen dødsfall ennå ...



 

 

2 kommentarer

hachimonster

10.04.2016 kl.22:14

Hmm, får vel logge meg på igjen å ta en titt på det nye. Kjenner jeg er litt skeptisk til quest system, da jeg liker det sånn som det har vært. Men skal klare å ha open mind om det til jeg får testet det selv :)

Leifnarr Riften

15.04.2016 kl.15:34

hachimonster: Enig, quests er jeg også skeptisk til. men utviklerne her har opparbeidet seg en solid troverdighet synes jeg. Så jeg er villig til å gi dem en sjanse:-)

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits