Black Desert Online - nok et håpløst konverteringsprosjekt



Et av de mange omtalte MMO'en i år har vært Black Desert Online. Det har lenge vært et av de populære MMORPG-spillene i Korea og "den fjerne Østen", og har senere blitt lansert i Russland og nå altså i "vesten" som betyr Europa og USA. Den vestlige lanseringen har vært i beta en stund og Youtube flommer over av videoer fra betaspillere som lovpriser spillet. Jeg stusser litt over det. Riktig nok er det mange som forsøker å nyansere sin lovprisning med å understreke at det de mener gjør spillet supert er kanskje det som gjør at vi andre misliker spillet, men etter å ha logget meg på og spilt et par timer så er min konklusjon at ingen av dem kan være helt ærlige. Konverteringen av spillet til Vesten er så langt jeg kan observere et skikkelig venstrehåndsarbeid, eventuelt blitt gjort av folk som overhode ikke har noen anelse om hva de driver med. Det eneste som kan forsvare det elendige resultatet må være prisen som er behagelig lav, litt over NOK 200,- og deretter ingen månedsavgift.

Jeg spilte Archeage en stund, et annet konvertert "Østen-spill", og det ble (med rette) sterkt kritisert for å ha gjort en elendig jobb i forbindelse med oversettelser og NPC'enes tilpasning. NPC'ene sto og plapret og gestikulerte lenge etter at voice-overen var ferdig snakket, og når NPC'en var i sync med lyd så var det bare fordi de ikke hadde brydd seg med å legge inn en engelsk voice. Problemet da var at om du ikke snakket koreansk, så ga det null mening å høre lyden. Tekstene var imidlertid stort sett på plass, hvilket gjør at Archeage egentlig er et helt supert spill til tross for alt dette tullet. Det er helt andre grunner til at jeg sluttet å spille Archeage enn dårlig oversettelse.



Black desert online skal blant annet være bra fordi storyen er så bra. Og joda, den starter med litt sånn tegneserieaktig Manga i stillbilder med en historieforteller som gir deg bakteppet. Visuelt fint, storymessig potent selv om selve introteksten er sparsommelig. Følelsen av å være i Østen setter seg med en gang og alt er såre vel. Karakteretableringen er også noe man gir spillet skryt for, og der er det ingen skuffelse. Jeg er sikker på at du kan lage en tro kopi av deg selv med systemet for karakterbygging, om du orker. Men det er nå tross alt ikke hvordan karakteren ser ut som avgjør om spillet er bra eller ikke. Når spillet starter opp og karakteren skal spilles slutter moroa for min del. For et komplett kaos!

GUI'et er veldig koreansk, og det er greit. Jeg var forberedt på overload av bling bling, høy musikk, et fyrverkeri i lyd og farger som tar av hver gang jeg slår noen med sverdet mitt og utstrakt teatralske NPC'er. Noe av dette kan dysses ned i innstillingene og er tross alt hva man må leve med i Koreanske spill, så null stress. Men det er ikke det som gjør dette spillet nærmest uspillelig. Det er rett og slett bare rot. Og der jeg trodde Archeage var ille ... du verden. Black desert online er gjennomsyret av begrepet uferdig. INGEN dialog med NPC'er henger på greip, absolutt ingen. Din del av samtalen er litt vrien å fatte at du har, og stemmeskuespillerne de har brukt må være hentet på lavest mulig timepris og minner om dialogen fremført i et skuespill i barnehagen. I tillegg til at dialogen er elendig fremført så henger den overhode ikke sammen med dialogteksten som du kan lese. Jeg mener faktisk ikke. Ikke sånn at den er litt annerledes oversatt og bruker andre ord. Nei, det er helt forskjellige setninger med helt ulik mening. Og ikke nok med det,  dialogen er så standardisert at den ikke tar noen hensyn til hvem jeg faktisk er. Jeg skal da være en kriger, mannlig sådan, men blir hilst av en de første NPC'ene på hovedquestet (eller det jeg tror er hovedquestet) med "arn't you a pretty little princess". Joda, det kan være at de vil fremstille denne karakteren som en homofil kar som har sitt "kjærlighet-ved-først-blikk-øyeblikk" når han får se Leifnarr, men resten av settingen passer ikke inn med det så jeg finner det lite sannsynlig.

Jeg tror faktisk at de som gir dette spillet god karakter er filla interessert i RPG, men mest opptatt av slossing, guilds og trading. Og da enkel slossing. Trading, crafting og ressursforvaltningen har jeg ikke rukket å teste ennå, så det skal jeg la ligge. Men slossingen i dette spillet må være noe av det absolutt enkleste innen MMO i 2016. Og det er veldig rart, fordi for å levle MÅ du sloss mot ulike npc-vesener, alt fra rever og ulver til skogsmonstre og andre raser. Du kan ikke levle gjennom quests elle annet. Men når du skal sloss så er det som om alt du skal sloss mot oppfører seg som Dodofugler, inkludert fæle krigere med skjold og sverd. Jeg er riktignok ikke kommet lenger enn til level 10 (vi skal til lvl 45 om jeg har forstått det rett) og ikke møtt en eneste boss, så jeg skal ta et forbehold på den kritikken. Men til nå så fremstår slossstrukturen i spillet som like oppskrytt som resten, kanskje mer fordi alle snakker om hvor fantastisk kampmekanismen i dette spillet er. Jeg antar at jeg har litt andre krav ...

Jeg skal gi meg der forløpig med å oppsummere at førsteinntrykket av dette spillet er at det er veldig kaotisk og uferdig.. Det er mulig jeg vil få en annen spillopplevelse om jeg spiller dette litt til, og nysgjerrig som jeg er så vil jeg nok gi det noen flere sjanser før jeg avskriver det helt. Kanskje jeg bare må skru om på hodet mitt et par ganger til før jeg er riktig innstilt til dette spillet. Men det er altså ikke noen beta-versjon jeg spiller, det er en ferdig lansering. Spillet som er lansert for vesten har visst fått mange endringer og justeringer i forhold til den Koreanske versjonen, og det kan være litt av årsaken til at det som gjør spillet så bra i utgangspunktet, ikke har overlevd konverteringen. I så måte stiller Black Desert seg i rekken av mislykkede konverteringsprosjekter fra Øst til Vest. Kanskje man skal spille den Koreanske versjonen og ferdig med det.

#blackdesertonline #gaming #spill #MMORPG
 

6 kommentarer

Anders

17.04.2016 kl.16:13

Er dette seriøst? du er klar over at toturialen er ferdig rundt level 12? Har ikke rukket å teste trading og crafting? Det er dette spiller i hovedsak handler om.. Og med et svært komplekst combosystem i både ranged og melee gjør det slossingen tilfredsstillende og gøy.

Man kan da for svarte ikke "anmelde" et så stort og komplekst spille etter ca 30 minutter ingame. for det tar ikke lenger å kommer til lvl 10.

Btw har dette satt standarden for mmorpg IMO, det er et spill for voksne spillere, som vil bruke tid på å sette seg inn i de forskjellige aspektene av spillet.

Leifnarr Riften

17.04.2016 kl.17:07

Anders: Jepp dette er seriøst, men det er ingen anmeldelse. Det er mitt førsteinntrykk av spillet, helt subjektivt. Jeg har spilt litt mer etter at jeg skrev dette, og de tingene jeg tar opp blir ikke særlig bedre - jeg er nå på lvl 13 med en ny karakter. Det er litt bedre opplevelse å starte på nytt, når jeg nå ikke irriterer meg over at dette spillet er konvertert med venstrehender, men spesielt mye bedre er det ikke forløpig, At trading og crafting er en hoveddel av spillet har jeg respekt for, det er derfor jeg nevner at jeg ikke har begynt dette ennå. Vi får se hva det blir til etterhvert, men mitt førsteinntrykk står ved lag.

hachimonster

17.04.2016 kl.23:27

Må si meg enig med Andres her.

Som lvl 10 eller 13 eller hva enn du er nå så har du ikke egentlig fått testet spillet. Jeg er enig i at det kan virke som et totalt kaos med en gang, fordi dette spillet ikke setter masse begrensninger på deg som low lvl. Fra lvl 5 kan du mer eller mindre løpe av gårde og ta del nesten alle de forskjellige aspektene av spillet.

Og si at man må sloss og drepe diverse mobs for å lvl er helt feil. I dette spillet kan du gjøre mer eller mindre hva som helst for å nå lvl 50. om du har lyst til å fiske deg til lvl 50 så er dette mulig, det vil ta tid, men du kan. De eneste to tingene jeg kan komme på som ikke gir deg exp direkte er training (ridning) og levere quest. Levere quest gir deg Skill point eller Contribution Points for det meste, noe du trenger i spillet.

Dette er et stort og komplisert spill som du må sette av tid til å bli kjent med. Jeg ble personlig overveldet av "kaoset" til å begynne med selv, men klarte å skjønne at det var ikke fordi spillet var dårlig, men fordi det ikke begrenser deg på samme måte som de aller fleste andre spill.

At du er skuffet over kampmekanismen i spillet finner jeg egentlig ganske festlig. For dette er mer komplisert enn en del andre spill der ute. Men selvfølgelig tatt i betrakting at du har vært mellom lvl 10-15 så er det ikke så rart at det kan være skuffende. Du må faktisk lære skills og lvl opp litt for å kunne bruke bedre angrep enn standar attack ;)

Hele kampmekanismen her er basert på at du må gjøre komboer for å gjøre angrepene dine, du kan forenkle det og putte det ut på action baren du har på skjermen og da sitte der og bare trykke på de forskjellige keybindindingene. Slossingen i dette spillet er mye mer likt som fighting spill som f.eks Tekken, Street Fighter, Mortal Kombat etc etc. Du må se ann og mer planlegge angrepene dine enn å bar holde deg til en rotation og bruke ting så fort de er av cooldown.

Ser at du sier der er førsteinntrykk. men synes fortsatt at det på sett og vis ikke holder når så mye av "faktaene" er feil eller mangler, som at du ikke har testet noe av de største tingene i spillet og at som low lvl synes slossingen kan være noe kjedelig og enkel. Noe som er vanlig i mer eller mindre ALLE slike spill :)

Og forresten "arn't you a pretty little princess". Det kalles ironi ^^,

Leifnarr Riften

18.04.2016 kl.06:46

hachimonster: Ingenting er bedre enn at jeg tar feil og at førstinntrykket av spillet ikke gjenspeiler hvordan dette blir etterhvert. Jeg har jo kjøpt det fordi jeg har lyst til å spille det. Helt uavhengig av om dere har rett eller ei så er likevel et elendig håndverk som er gjort på å tilrettelegge historien og starten. Det synes jeg er utrolig rart at de som skryter av spillet ikke en gang nevner. I lanseringen av Archeage besto dette kun av irriterende småfeil, men reviews om spillet var fulle av negative kommentarer om det. I Black desert så er dette overveldende elendig, men såvidt nevnt i reviews. Hadde jeg visst at det var så dårlig gjennomført hadde jeg kanskje vært bedre forberedt på det og oversett det i utgangspunktet. Og det er derfor jeg følte for å skrive om mitt førsteinntrykk på bloggen som altså er skrevet som mitt inntrykk og ikke som et objektivt review av hele spillet. Men du og Anders har nå gitt beskjed om at dette blir langt bedre bare jeg har tålmodighet til å komme meg opp på lvl. Det tror jeg dere på og skal fortsette å spille mer. Antar at jeg da må opp på lvl 45 + som er "da det egentlig starter"? Jeg skal love et nytt innlegg når jeg har spilt meg dit, evt om jeg gir meg før.

Garden Gamer

18.04.2016 kl.11:29

Det er ingen tvil om at språket i BDO er helt elendig. Dialoglinjene NPC-ene lirer av seg er fryktelig usammenhengende og ofte meningsløse. Jeg forstår hovedhistorien, men sideoppdragene (som det er sykt mange av) er særlig berørt av problemet du beskriver.

Personlig føler jeg at svakhetene i manuset vitner om dårlig skrivekunst fra starten av. Dialogen ser ut til å hoppe over mange ledd leseren trenger for å forstå sammenhengen i det som blir sagt. Jeg har vanskelig for å tro at det bare er oversetterne som er skyld i de manglende tekststykkene.

Hvis du snakker med en quest-giver er det egentlig ganske sjelden man forstår hva slags quest man egentlig har tatt i mot før man leser beskrivelsen i loggboken etterpå.

Jeg var nok veldig heldig med de anmeldelsene jeg leste for de forberedte meg historien ikke akkurat var av ypperste klasse.

Hovedstyrkene til spillet er den kule slåssinga (tro meg den blir VELDIG kul fra level 20 og oppover), housing/crafting-systemet, knowledge-opplegget (selv om det er knyttet til lore, er det stilig), contribution/node-systemet og at verdenen er så innholdsrik.

Noen få tips hvis du vil prøve videre:

(1) Prøv alle combat-skills når du har mulighet til å kjøpe dem. Da jeg level-et Rangeren min valgte jeg å fokusere på noen få skills framfor å å prøve alle. Resultatet var at jeg i en lang periode synes slåssingen var kjedelig.

(2) Ikke vær redd for å bruke Black Stones for å forbedre våpen og rustning.

(3) Kom i gang med nodeinvestering, housing/crafting og send arbeiderne dine ut for å samle ressurser så du kan bygge deg båter, vogner, bedre utstyr eller noen av det andre:)

(4) Ta deg en pause fra levelinga og utforsk innimellom. Det er mange ting å oppdage hvis man utforsker steder som hovedhistorien ikke tar deg til.

Personlig synes jeg at BDO er et supert MMO og anbefaler det varmt, men det er ikke for dem som er ute etter en tradisjonell rollespillopplevelse med fokus på historiefortelling og karakterutvikling.

Leifnarr Riften

18.04.2016 kl.11:41

Garden Gamer: tro meg på dette, det gleder meg at dere tar dere tid til å fortelle meg at jeg har gitt spillet ufortjent negativ omtale. Jeg skal fortsette å spille meg opp, og skal ta meg god tid til å utforske alle detaljer på veien oppover i levlingen. Om spillet er så bra som dere beskriver det, så sammenfaller dette med hva jeg trodde det skulle være når jeg kjøpte det. Nytt blogginnlegg kommer :-)

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits