Black desert online - en sjanse til


Jeg fikk noen innspill, eller skal vi si kritiske kommentarer, på mitt forrige innlegg om Black Desert Online (BDO). Bloggen min er subjektiv så det holder, så innlegget var ikke ment som en anmeldelse av spillet, men de som kommenterte ga uttrykk for at jeg var for tidlig ute selv for et førsteinntrykksinnlegg. Det kan godt være, men jeg synes nå litt av sjarmen med personlige blogger, videokanaler og livestreamer av gaming er nettopp den personlige og umiddelbare formidlingen. 

Det til side. En uke er gått og jeg har fått lagt ned en del mer timer i spillet og jeg er nå på lvl 18 på karakteren min. Jeg føler jeg har brukt like mye tid på how-to-videoer på Yotube som å spille selve spillet, men det er forsåvidt greit. Ikke alt skal være selvforklarende, og noe av moroa er jo å finne ut av ting.



Så er spørsmålet da, har førsteinntrykket satt seg eller har inntrykket av BDO bedret seg? Svaret er sammensatt. Kritikken min av spillet står ved lag. Dette er et dårlig konvertert spill. Når det er sagt så er det begrensede deler av spillet som er berørt av konverteringsarbeidet, hvilket gjør at man lærer seg å leve med det. Konverteringene som er synlige er nemlig knyttet opp til oversettelse av tekster og innspilling av engelsk tale i dialogen vi har med spillets NPC'er.

Dialogen man utsettes for som spiller på den Europeiske serveren er kort og godt fullstendig uforståelig til tider og audioopptakene har like mye innlevelse som en beordret høytlesning av et notat i en rettsal. Det er andre konverteringsjobber som er gjort under panseret, men for oss som ikke har spilt den Koreanske versjonen er de vanskelig å oppdage. Mange videokanaler forteller om dem og de ligger blant annet i å gjøre spillet til et betalt spill i stedet for et "free to play" som det er i Korea. Dette er gode endringer. "Free to play" er alt for ofte en annen betegnelse for "Pay to win" , og i BDO EU/US-versjonen så er det eneste som spillerne er skeptiske til i den sammenhengen en kamuflassjedrakt man kan kjøpe seg. Men det er ikke veldig sterkt engajsement rundt denne drakten.


 

Så herved advart. Skal du spille dette spillet, hvilket jeg absolutt vil argumentere for at det finnes årsaker til at du skal, så må du skru av mye hjernekapasitet når du treffer på en NPC. Eller, du må skru av den delen som bryr seg om det som blir sagt og ofte skrevet og skru på en annen del som ser på oppgavene som skal gjøres og hvilke belønninger du får for dem. Uten sammenligning for øvrig så blir det litt som når du ser serien Vikings på HBO. Skal du bli underholdt av den så må du etter min mening evne å gjøre minst to ting; skru av din mentale minnekatalog over norrøn historie, geografi og mytologi, og ikke henge deg opp i at de snakker som et norsk fjernsynsteater fra 70-tallet. 

Spillet har sine kvaliteter. Jeg har nå brukt masse tid på å forstå grunnleggende forhold i spillet. Det spenner fra kampsystem, utvikling av karakter på skills og kunnskap og ressursforvaltning og handelssystem. PVP-delen har jeg ikke brukt særlig tid på annet enn at jeg har fått litt forståelse for hvordan spillet belønner team-spilling vs. single. PVP er ikke så aktuelt før lvl45 uansett, tror jeg, så jeg har konsentrert meg om alt det andre. Og alt det andre er sinnsykt mye.



Spillet er nesten for mye. Kompleksiteten i hver eneste del av spillsystemet er så høyt at det nesten er et problem. Hvilket det ikke er, selvsagt, om man liker spill som handler om å lære og utvikle seg. Men de har gjort det lovlig vrient å finne ut av alt sammen. Selv den enkleste ting i spillet står uforklart, og jeg vurderer seriøst å starte en tredje karakter for å begynne på nytt nå som jeg vet litt mer. Og slik vil det fortsette tror jeg. Det kjipe er nemlig at jeg ser i ettertid at jeg har gjort veldig gale valg som er umulige eller kostbare å resette - jepp spillet har resettingsløsninger, men det koster, gjelder ikke alt, og noen av dem er rett og slett helt umulige å vite om før noen forteller deg om det eller du tilfeldigvis oppdager det selv. Kompleksiteten og det at ting ikke er forklart er imidlertid med på å sette spillopplevelsen, så jeg har funnet meg selv i å like dette spillet til tross for dets åpenbare feil.



Når jeg sier uforklart så er det viktig å presisere at informasjonen finnes, det er bare det at det ikke finnes en enkel inngang eller oversikt på alt. Du vil bruke masse tid på å løpe rundt og være kort og godt forvirret. Skal du fiske? Vel, det krever litt. Øl til arbeidere, hvor står det!? Mange steder og ingen steder. Hvordan selger jeg varene mine? Hvordan fungerer energipoengene? Hva pokker må jeg gjøre for å tjene opp sølv, steiner, levels, energipoeng? Hvor får jeg kjøpt hus, hva slags hus skal jeg ha? Trenger jeg flere hus? Kan jeg endre på husene? Hvordan fungerer investeringssystemet, bør jeg investere over alt, eller konsentrere meg om enkelte områder? Guilds! jeg vil bli med i et guild ... hvordan? Flerspiller, hvordan gjør vi det? Kampsystemet? Hvordan lærer jeg ferdigheter uten å bruke opp alle mine ressurser. Alt, absolutt alt starter med et spørsmål som du ikke lett finner svaret til.  Svaret finnes, men det er mye lettere å gå på YT og se en laaaang forklaring som gir deg basics på deler av investeringssystemet enn at du finner ut av det selv. Jeg vil faktisk anbefale deg å se en video først, så du ikke ender opp som meg med å bruke masse investeringer feil på veien i læringsprosessen. Jeg har en mistanke dog om at det ikke kan være så ille på dem Koreanske originalen. Søkesystemet og kart- og kunnskapssystemet er nemlig noe av det bedre, det er bare tilgjengeliggjøringen som suger.



BDO er et annerledes spill, det skal de ha. De har tatt sandbox til et temmelig gjennomført ytterpunkt. Det er ikke bare verdenen som du beveger deg fritt i, men også de over 10 000 questene(!!) kan gjøres fritt. Vel nesten fritt. Spillet er først og fremst for deg som liker spill som Archeage men som vil ha større friheter og ikke minst mer eiendomsmasse enn det AA gir (BDO tillater flere å fylle samme hus). Du bør ha en forkjærlighet for karakterbygging og avansert crafting og ikke mislike tycoon-spill da handels- og investeringssystemet kan minne mye om slikt. Men dette er altså et MMO sandbox spill. Og etter min mening et spill som har så mye nitty gritty potensial at det er overveldende.

Det ble sagt av en annen spiller at det er umulig å bli best i dette spillet uten å bruke absoultt all tid du har til rådighet på det. Jeg tror ham så gjerne. Jeg er lvl 18 og føler stadig at jeg fremdeles befinner meg i en tutorial, og det er ikke fordi jeg faktisk er det, men fordi jeg har en haug med forhold i spillet jeg fremdeles ikke forstår. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva min neste karakter skal være, men jeg vil beholde den jeg har nå og la den være en del av familien. Om du lurer på hvorfor det, så finnes det en god forklaring på det som ikke er så lett å finne i spillets tilrettelagte informasjon. Men jeg skal la det være med det, dere forstår vel nå hva jeg mener nå.



Jeg skal avslutte med noen enkle oppstartstips for de som vil ha dem. De er på ingen måte uttømmende:

  • Velg deg et familienavn med omhu. Alle karakterene du bygger blir "samtidige borgere" av spillet, karakterer som er en del av din familie og som du kan dele mer enn ressurser med. Du kan lett skifte mellom karakterene in game også.
  • Lær deg hva energypoints er, hvordan de tjenes opp og hvordan du best bruker dem før du gjør noe som helst annet.
  • Ikke heng deg opp i de elendige NPC-dialogene og kaoset. Konsentrer deg om oppgaven og hva du får i gevinst. Om du lurer på hva du skal ta av quests, så tar du de du får av din sorte venn i starten. De andre er kjekke å ta de også, men du bør ikke kaste deg ut i storstilt quest-jakt med en gang, Det vil uansett bare legge bør til byrde i den allerede kaotiske oppstarten dialogene og mangelen på forklaring gir.
  • Du kan ikke lære deg alt, og det mener jeg ikke bare som en generell regel, men det er en faktisk begrensning i spillet. Det tar tid å lære, og visse forhold må være på plass før du kan lære ulike ting. Men null stress. Du vil i de første questene få nødvendig geografisk bevegelse til å treffe de rette karakterene som gir deg blant annet våpen, et esel, tilgang til varehus og markedsplassen samt muligheter til å lære deg viktige ting som eksempelvis fiskeskills. Alle karakterer går samme løypa i starten, også. Så en slags guide får du med de første questene.
  • Skaff deg oversikt over arbeiderfunksjonen og nodeforvaltningen tidlig. Det er ryggraden i økonomien din og påvirker hvor mye loot du får når du sloss i områdene du har investert i. Lær deg også hvordan husene fungerer. De har forskjellige egenskaper, kan tilby forskjellige nivåer og ikke minst kan være ulike ting for deg. Du ønsker å gjøre ting riktig første gangen der for å spare deg for kostnader.
  • Sloss med NPC-fiender så mye du kan for å skaffe deg trening og exp, men tar du litt quests på si så vil du få nok av det. Synes du NPC-motstandere er lette så er svaret at de er det. Også på lvl18 selv om jeg har vært oppe i noen utfordrende situasjoner nå. Kampsystemet er bedre enn hva jeg trodde i starten, men ser ut til å følge samme "tradisjon" som du kan oppleve i andre spill som har et sinnrikt kampsystem - du må gjøre valg. Selve kampsystemet gi deg anledning til å bruke noen stilige kombinasjoner, men vanskelig er det ikke - ikke ennå. Et viktig tips er forresten å lære skills av de ulike kampmestrene du møter, ikke direkte i skillsmenyen, det vil spare deg for mye assets.
  • Handel er måten du kan skaffrer deg valuta på i spillet, og er noe jeg skulle ha startet med langt tidligere enn det jeg gjorde.
  • Ikke bruk for mye tid å finne ut av ting selv, fordi du vil mest sannsynlig bruke uforholdsmessig mye tid kanskje til og med uten å komme i mål.
  • Kjøp deg kunnskap underveis, for det gir deg fordeler, blant annet i kamp. Men velg med omhu.
  • Spiller du med flere fra dag en så er spillet generøst, alle får samme belønninger i bossfights

 


 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits