No Man's Sky fremstår mer og mer ambisiøst

Kontorene til Hello Games må være pakket med nerver om dagen. Deres spill No Man's Sky er nå så hypet at forventningene mine, og andres, løftes nærmest hver dag nå. Jeg må stadig fortelle meg selv at det mest sannsynlig vil bli en gigantisk skuffelse om jeg ikke roer ned forventningene. Men det er vanskelig. Den 22. juni vil jeg mest sannsynlig logge meg på for å starte en forhåpentligvis lang oppdagelsesferd inn i det ukjente. 

For det er det jeg gleder meg til. Å reise gjennom et ukjent univers, som en kaptein Nemo som utforsker de dypeste dyp og oppdager fantastiske skapninger og overveldende landskap. 

Til nå har mye av omtalen handlet om hvor stort dette spillet er. Noen har tatt seg bryet med å regne ut hvor mange spilltimer som må til for å besøke alle tilgjengelige planeter i spillet, og vår egen faktiske sol vil slukne raskere. Godt over fem milliarder spilltimer må visst til. No Man's Sky vil bestå av flere galakser, og med reelle jordlignende planetstørrelser, solsystemer og avstander. Det er temmelig stort. Men størrelse i seg selv, selv om den er imponerende, gjør ikke nødvendigvis spillet bedre. Uten at jeg har noen konkrete tall å henvise til så vil jeg eksempelvis anta at verdens spillere knapt har skrapt av volumet som finnes av variable Minecraft-verdener. En enkelt verden i Minecraft er alene større enn Neptun. Men det er ikke størrelsen på kartet som gjør Minecraft til et bra spill. Forskjellen mellom de to spillene er imidlertid vesentlig.

For det er ikke bare geografiske variabler å finne i No Man's Sky slik det er i Minecraft.  Nær sagt alt du finner vil være etablert med såkalte  "frø" som lager verdenen du kommer til basert på ulike algorytmer. Hvert frø er unikt, og dermed blir også hver verden som oppdages unik. Utviklerne og designerne har selvsagt bestemt mye av dette, men i stedet for å designe et helt vesen, eller et helt romskip, så designer de små bestanddeler som kan settes sammen i et uttall varianter. Dette gjelder planeters atmosfære, klima, geografi og fauna. Riktignok er planetene utstyrt med kun en variant biometri, men det er milliarder av planeter og alle er forskjellige. Det finnes NPC'er som jeg tror er unntatt fra denne tilfeldige formgivningen, men ellers skal alt være så tilfeldig at selv utviklerne er usikre på hva du oppdager. Det er imponerende.

Sammen med Sony har de nå satt i gang en serie med videoer som bit for bit forteller "the making of historien". En av disse forteller om hvordan de har tenkt når de har designet de visuelle elementene og historiene i spillet. Det er en klar linje til arven fra science fiction kunstnere og tegneserieskapere, og jeg satt og nikket gjenkjennende under hele videoen. Dette må jo bare blir bra!

 

#gaming #spill #nomanssky

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits