Kingdom Come, middelaldernerdenes drøm


Kingdom come er ikke bare et klissent puddelhårmetalband fra 90-tallet, det er noe mye mye bedre. Det er navnet på et av de mest imponerende spillprosjektene vi har sett til nå. Og det sier ikke lite i år 2016. Det er et kickstarter-spill som utvikles av Warhorse Studios i Praha, som ser ut til å være etablert rundt Kingdom come prosjektet, eller Kindom come deliverance som er det fulle navnet.

Studioet har lagt spillet sitt til en "tro kopi" av deler av et område i Bohemia, Tsjekkia, og er en RPG som er bygget rundt en rollefigur og hans liv i en middelaldersk virkelighet. Det som gjør spillet så imponerende er ikke bare grafikken og replikkeringen av et virkelig geografisk område, men det er den grundige researchen og nitidige gjennomføringen ned i den minste detalj. Her skal man ikke bare lage et sverd og ferdig med det. Nei, Warhorse Studios vil gjøre dette ordentlig og har lagt opp en så realistisk prosess som overhode mulig. Til dette har de hentet inn en våpensmed og andre håndverkere som lager ekte sverd etter gamle oppskrifter som blir modeller for det som kan gjøres i spillet. Enkelte som har backet spillet tidlig på Kickstarter får visst sverd med på lisenskjøpet - en artig detalj. Dette gjøres visst i alle deler av spillet. Grundig research og detaljert oppbygging av en levende tro spillopplevelse for deg og meg.



Spillet er mulig å kjøpe nå og spille i beta, og for å vise deg at spillet er under construction har de satt opp moderne barrierestålgjerder mot områdene som ikke er tilgjengelig ennå. En artig detalj som føyer seg inn i rekken av at ingenting ser ut til å være tilfeldig hos Warhorse. Jeg har spilt det litt i beta og må advare om at det virkelig er en beta. Spillet er ikke spillbart som sådan, slik vi er blitt vant til at andre spill er når de legges ut i public beta. Men moro er det for selv om det ikke er så spillbart ennå, så har jeg allerede en forestilling av hvordan dette vil oppleves.

Spillet er lagt opp slik at det ikke venter på deg. Du blir utsatt for hendelser som skjer rundt deg enten du velger å involvere deg eller ikke. Hvordan du involverer deg er også opp til deg. Utfallet av mange av disse hendelsene er tilfeldige og dermed er det ikke så godt å si hva som blir spillopplevelsen din kontra en annens. Uansett, dette er nytt og spennende og noe å glede seg til.

Jeg har falt for prosjektet mest av alt fordi jeg synes Warhorse studios er så dedikerte, faglig grundige, overbevisende seriøse og herlig nerdede. Jeg absolutt beundrer disse menneskene jeg møter på deres website og videokanal. Spillet skal lanseres i år, og når jeg trenger en pause fra mine oppdagelsesreiser i No Mans Sky, skal jeg nok tilbringe tid i middelalderens Tsjekkia.

For å få et innblikk i hvor nøye disse folkene er anbefaler jeg deg å se på denne videoen hvor de presenterer hvordan de arbeider med å legge opp sverdlaging i spillet. Liker du den, kan du se resten av videoserien med videooppdateringer om spillet som er lagt inn under.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits