Helt perfekt, likevel ...



Fallout 4 er i følge mange hovedspillet til Bethesda. Akkurat det kan diskuteres fra et spillersynspunkt, men Bethesda gikk lang i å bekrefte at det er slik de ser på det også under lanseringen i fjor. Så dersom de som lager det sier at det er slik, vel så er det kritikeren i meg som våger å påstå noe annet. Jeg sikter selvsagt til Elder Scrolls. Doom skal snart lanseres, men det er en så annen genre at jeg vil sette den på en egen produktutviklingsgren.

Uansett. Fallout 4 er bra. Det er veldig bra. Men for å omskrive ulike sitater fra Douglas Adams; "It's absolutely perfect but slightly wrong". Jeg vet ikke helt hva det er, men når jeg satte i gang spillet var jeg begeistret. Følelsen var akkurat slik den skulle være og verdenen var absolutt innenfor. Starten av historien dro meg i gang og jeg bega meg straks ut i quests og å få på plass min første bosetting. Jakten, snikingen, "dungeons", kampene og karakterene jeg møter er kongebra. Jeg ser for meg mange hundre timer spilling, men så skjer det noe ...



Jeg går lei. Det er noe som mangler. Spillet har alt, men samtidig engasjerer det meg ikke lenger. På det tidspunktet er det allerede verdt pengene sine. For all del, men jeg hadde forventninger om å "runde det". Jeg tror det er historien som er for svak eller for løselig sammensatt for meg. Selv om fundamentet i historen er solid nok så setter historien ikke konteksten så godt og da bygger jeg heller ikke min opplevelse inn i karakteren så godt heller. Jeg har en haug med bosettinger, men får ikke så mye ut av det Jeg er langt inn i storylinene men føler ikke at jeg på vei til noe. Jeg virrer litt målløst rundt føler jeg, og har gått lei. Drivet i spillet har blitt borte for meg.



Jeg vet at jeg ikke er alene om denne opplevelsen og det slår meg at denne typen spill er veldig vanskelig å levere på. Vi spillere vil ha frihet i bevegelse og valg, men jeg tror ikke sandkasseprinsippet skal tas helt ut i spill som Fallout 4. Det fungerer supert i Ark, Boundless, Minecraft, Life is Feudal, min favoritt 7 days to die og dets like, men det er en helt annen type spill. I Fallout og Elder scrolls vil jeg ha en historie jeg føler jeg er sterkt engasjert i, samtidig som jeg vil ha en haug med friheter. Drømmespillet ville kanskje vært en solid miks av Skyrim/ESO/Fallout hvor vi tok det beste fra alle sammen? Hva som er det beste ville sikkert blitt gjenstand for en omfattende debatt, men en ting er sikkert og det er at det ikke måtte bli et slikt A vs. B spill. Spill egner seg ikke så godt som mix-tapes. Nei det måtte være noe helt nytt. Og det må være Bethesda som lager det, etter et studiebesøk hos CD Project Red.

Jeg sier ikke at Fallout 4 er dårlig, tvert i mot er det bra og anbefales. Jeg kjøper helt sikkert den kommende utvidelsen og vil garantert pludre litt for meg selv i ny og ne i spillet. Men tenk hva jeg ville gjort med en miks ...



#spill #gaming #fallout #Skyrim #ESO
 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits