Landmarkutvikler Daybreak har frekkhetens nådegave



Hvor starter man med Landmark, egentlig. Det starter i hvert fall med ord. Store ord. Mange ord. Daybreak, utviklerselskapet bak spillet, har snakket opp dette spillet siden de startet. Det skulle være spillet der de som utviklere samspilte med spillere av spillet i å utvikle nye fantastiske spillopplevelser. Det skulle være sandkassen hvor ideer og løsninger til Everquest Next skulle oppstå og testes ut, det skulle være en kreativ tumleplass, det skull ebli det beste kreative spillet ever.

Jeg kjøpte en founders pack lisens ut fra anbefaling av venner, og syntes dette var et spennende og alternativ måte å utvikle morgendagens spill på, men opplevelsene i spillet fylte aldri forventningene. Jeg synes Daybreak stort sett bare kom opp med prat, og at spillet hadde fryktlig lite fremdrift. Everquest Next og Landmark ble lagt ut for betatesting i 2014. Samtidig som de la det ut erklærte de at spillet skulle gjøres tilgjengelig for PS4 og sågar ha støtte for Oculus Rift. Gjennom året la teamet ut masse nyheter om planene sine, entusiasmen var enorm og de fortsatte å prate opp spillet sitt og rekruttere betalende betatestere. I fjor sommer ble det imidlertid plutselig opplyst fra selskapet at de ville slutte å fokusere på Landmark og heller legge ressursene sine på Everquest Next utvilkingen. Ikke akkurat lovende, og hva skjedde med alle ordene om hvor fantastisk det var å jobbe med Landmark?



I mars slipper de enda en kjip nyhet. De legger ned Everquest Next arbeidet. I følge lederen for selskapet Russell Shanks så gjør de det fordi det rett og slett ikke er noe moro lenger; "As we put together the pieces, we found that it wasn't fun", fortalte han pressen.  Vel, det er kanskje en ærlig sak. De lykkes ikke med det de forsøker å lage, så da er det bedre å innrømme det og avvikle først som sist. Jeg tenker forsåvidt ikke mer over det enn at jeg skal putte Landmark i Steam-mappen jeg har som heter "Gravplass" hvor jeg putter early access spill som ikke blir noe av ved neste "opprydning". Jeg tar tross alt en risiko når jeg kjøper early access spill.

Men så, i forrige uke ser jeg at Landmark har sin offisielle lansering på Steam! Daybreak annonserer stolt og pompøst at endelig er dagen her,  10. juni lanseres Landmark. "Welcome to the place where creativity and adventure thrive!" sier de stolt. Hmm tenker jeg, dette må jeg sjekke ut men til min store overraskelse så krever de nå ny betaling av meg. NOK 70,- skal de ha for at jeg skal kunne spille spillet jeg da vitterlig allerede har betalt for. De har ikke levert på sine lovnader, til og med åpent og tydelig sagt at de forlater Landmark til fordel for hovedspillet Everquest Next som dette er knyttet opp til. Så, ikke mindre enn to måneder etter at de la inn årene for Everquest, spillet de hadde flyttet over alle utviklerne på Landmark til så "lanserer de Landmark" og krever ny betaling av oss som har kjøpt spillet mens det var i beta!? Det lukter ikke lenger "trist men sant, vi fikk det ikke til". Nå lukter det noe ganske annet.

Reaksjonene i kommentarfeltet på Steam har ikke vært nådige, og jeg må si jeg er enig med kritikerne. Daybreak har frekkhetens nådegave. Det blir lenge til jeg legger penger på bordet for et produkt de slipper i markedet, om noensinne, det er i hvert fall sikkert. Her er en som har investert vesentlig mer enn meg i spillet, og hvordan han oppsummerer det hele.

#Landmark #gaming #spill

2 kommentarer

Ludvig / Kaffebaronen

13.06.2016 kl.02:14

Jeg skulle sjekke hvor mange hundre timer jeg hadde i spillet.. Borte var det.

Vet ikke hva jeg skal si.. #!"#!%!%"@

Ludvig / Kaffebaronen

13.06.2016 kl.02:21

Nå kom jeg på at jeg også kjøpte en av de større pakkene. Ja, nå var vi flinke Landmark.. VELDIG FLINKE.

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits