No Man's Sky - en fantastisk galaktisk reise

Hvor skal jeg starte når det gjelder dette spillet? Det har tatt mesteparten av tiden min denne helgen, og jeg føler jeg bare så vidt har startet. Jeg har tatt pauser, selv om jeg har sett at enkelte livestreamere har holdt det gående 13-15 timer av gangen gjennom hele "PS4-uken" og gjerne skulle ha gjort det samme. Men det er andre ting i livet enn et spill, og godt er det.



Uansett. No Man's Sky er et fantastisk spill. Jeg har ventet på spillet siden jeg fikk høre om det en gang i 2015 og forventningene kunne ikke vært høyere. Jeg har lest alt jeg kunne komme over og sett hver eneste (meningsylte) video. Når den siste utsettelsen ble en realitet i juni ble jeg skuffet, og når jeg senere fikk vite at Sony hadde skaffet rettighetene til fem hele dager ekslusivt for deres PS4 ble jeg nesten like sur som en åtte-åring som må vente til de som har betalt blir ferdige med svømmebassenget. Kort sagt så ville en nedtur fra Hello Games blitt en gigantisk en.



Men slik ble det ikke. Nøyaktig kl 1900, sist fredag norsk tid lastet jeg ned de knappe 6 gig data på Steam, fant frem et glass vin og åpnet programmet for å streame det hele på Twitch-kanalen. Noen tekniske problemer senere ga jeg opp å streame, og gikk i gang uten (fikk til streamen på lørdag og vet ennå ikke hva som var problemet).

No Man's sky viste meg en åpnng som var tatt rett ut av mine minner fra Sci-fi litteraturen og Lyn Gordon-tegneseriene fra min barndom. Jeg havnet på en ganske gold planet, men alle ressursene jeg trengte for å reparere skipet mitt var i nærheten. Mens jeg lette etter disse så ble jeg bergtatt av hvor jeg var. Jeg ble distrahert og brukte masse "unødvendig tid" på å utforske omgivelsene. Det var storartet!



Som bonus for å ha forhåndskjøpt spillet på Steam så hadde jeg allerede fått meg et Lyn Gordon-verdig skip som hadde intersellar drive på plass, men selv om jeg likte skipet så ville jeg ikke dra med det samme. Dessuten har jeg fått med meg at jeg burde lære meg teknologien for interstellar motoren så jeg ikke strander i et solsystem om jeg skulle komme til å bytte skipet med et som ikke har teknologien senere. Jeg ble derfor på planeten i mange timer. Jeg kalte den selvsagt Genesis, og navnga solsystemet Riften. Universet fikk vente. Nå er jeg to skipsoppgraderinger senere og fire stjernesystem inn i spillet. Jeg tar meg god tid på ferden.



Det blir mange innlegg om No Man's sky fremover tror jeg. Eller i hvert fall noen flere. Men jeg vil avslutte dette med å ta opp noen av de tingene som jeg har lest at folk ikke liker med spillet. Ting som du bør være klar over før du kjøper det:

Det er repeterende
Vel både ja og nei. Husk, Hello Games har hele tiden sagt at dette er et survival og crafting spill hvor hovedhensikten er å utforske galaksen med alt hva den har å by på. Siden det er en matematisk modell som bygger opp hver eneste planet du er på så vet ikke en gang de hva du finner. Helgens spilling kan understreke akkurat det. Det er rett og slett kjempegøy å komme til en ny planet og utforske og oppleve den. Musikksporet og de ambiente lydeffektene er akkurat slik de skal være og fargene og landskapene er like flotte og spektakulære som forsidetegningene på sci-fi tegneseriene fra seksti og sytti-tallet. Spillet gir meg følelsen av å være en ensom resiende i et uendelig stort univers. En ekte frontier der jeg flyr over planetens overflate eller i verdensrommet. Spillmekanikken er akkurat slik den skal være også. Lyn Gordon skipet jeg startet med var lekkert og strømlinjeformet og fløy som en drøm. Mitt neste skip var ikke så elegant. Det fløy som en humle i turbulens men hadde til gjengjeld mer lagringsplass. Begge skipene ga meg en opplevelse av å fly som jeg ikke har opplevd i andre spill. Men liker du ikke slikt som dette så er ikke dette spillet noe for deg da mye av spillet handler om akkurat det. Du oppdager, reiser, samler ressurser og handler.



NPC'ene er uinteressante
Ja, de er statister og står alltid på samme plassen som i et spill fra 90-tallet. Men det er interaksjonen med å bli kjent med historien til de ulike rasene og lære seg språket som er tingen, ikke animerte og spennende NPC'er. De NPC'ene som er litt mer aktive er de såkalte "Sentinels" som kan være en smerte i aslet når du forsøker å høste ressurser de IKKE synes det er greit at du  tar. De er over alt og oppfører seg forskjellig fra planet til planet. De små er ikke så ille, de er lette å ta og de du stort sett ser. Men blir du litt kjip så kommer det en som er større, og er du notorisk så sender de inne en diger robot som er litt mer å håndtere enn du setter pris på. Men du kan vinne altså. Noen ganger vil de ikke ha deg der i det hele tatt, og da sliter du litt inntil du til slutt gir opp og forlater planeten.

Dogfights blir du også utsatt for, og tro meg - det er ofte slitsomt. Beveger du deg ut i verdensrommet med verdifull last må du forberede deg på en fight med rom-pirater.



Story'en er grunn
Ja, litt usikker på den, men dette er ikke et klassisk RPG. Historien er der, og gidder du å oppsøke gamle ruiner og snakke med NPC'er forstår du etterhvert at historien som ligger til grunn for reisen du er på lover mer enn det kan synes som om i starten.

Kontrollene er dårlige og trege
Nei, dette tror jeg er knyttet til konsollspillerne. På PC er alt snappy og umiddelbart og det er utrolig sømløst i overgangene. Men jeg oppdaget at alt i spillet gikk saktere når jeg forsøkte på en dårligere PC. Jeg måtte vente litt før jeg komme meg ut av skipet ved landing, eksempelvis. Dette handler altså om maskinkapasitet. At spillet ikke er optimalisert for konsollets kapasitet er selvsagt noe PS4-spillerne kan klage over, men hallo; det er jo bare bilspill og sidescroll som er morsomt på konsoll.

Her er videoopptak fra den første streamen til Leifnarrs reise i universet. Den er et uredigert opptak av livestreamen fra min Twitch-kanal så ta den som det er, men den gir et lite innblikk i spillets gang.

#spill #gaming #nomanssky

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits