Bedre anmeldelser i Steam

Valve har sett seg lei på at det manipuleres med anmeldelser av spill på deres plattform. Nå innfører de en filtrering hvor vi automatisk får opp anmeldelser fra de som har kjøpt og betalt spillet på Steam - ingen andre. På den måten skal de som har fått spillkoder mot positive anmeldelser ikke lenger kunne påvirke snittvurderingen uten at du som leser velger at de skal telles med. Ulempen er imidlertid at man da også tar bort spillere som har kjøpt spillet tidlig, altså før det var tilgjengelig på Steam, og dermed sannsynligvis fjerner reviews fra entusiastene som virkelig liker og kan spillet. Jeg kan forstå at utviklere føler seg ambivalente til endringen fordi folk sjelden leser men lar seg påvirke av overskrifter.

Jeg ønsker endringen velkommen så lenge Valve synliggjør filtreringsmuligheten godt. På samme måte som IMDB scores nå er helt ubrukelige fordi det er "massene" som anmelder. Jeg vet dermed ikke om de som som har vurdert filmen er filminteressert eller ei, og får dermed ikke annen informasjon av ratingen enn den jeg allerede kan finne ved å se på topplistene.

Jeg leser anmeldelser på steam men har oftere og oftere måttet la det være fordi listen over anmeldelser ofte er fylt opp med sure folk som har kjøpt seg spill som krever mye av hardware - som de som er misfornøyde ikke har. Hvorfor de forventer seg maks ytelse uten selv å ha maks hardware kan man bare undres over.  Det er tilsynelatende også mange som har kjøpt spillet på Bundle-tilbud eller lignende som også finner det betimelig å anmelde spillet. Selv om de egentlig ikke var på jakt etter akkurat dette spillet uansett, så gir de uttrykk for sin misnøye når de ikke liker spillet på samme måte som en punker uttrykker at en listepopsang er noe dritt. Det gir mening om jeg vet at det er en punker som sier at popsangen er dårlig, men jeg antar at det gir mest verdi for en listepopinteressert å høre hva vedkommendes likesinnede mener om en popsang.

På steam vil vi fortsatt måtte leve med at vi ikke vet om det er en som foretrekker first person shooter spill som slakter et stemningsbasert RPG plattformspill, eller om det er en som foretrekker RPG plattformspill som har gjennomført slaktet, eller omvendt. Vi kan se hvor mange timer en anmelder har spilt spillet på Steam, og det hjelper litt, men jeg vil at de skal gi meg flere filtreringsverktøy i fremtiden slik at jeg kan få enda mer relevante anmeldelser!

Du kan lese mer om Valve sine endringer her.

#steam #gaming #spill