Bedre anmeldelser i Steam

Valve har sett seg lei p at det manipuleres med anmeldelser av spill p deres plattform. N innfrer de en filtrering hvor vi automatisk fr opp anmeldelser fra de som har kjpt og betalt spillet p Steam - ingen andre. P den mten skal de som har ftt spillkoder mot positive anmeldelser ikke lenger kunne pvirke snittvurderingen uten at du som leser velger at de skal telles med. Ulempen er imidlertid at man da ogs tar bort spillere som har kjpt spillet tidlig, alts fr det var tilgjengelig p Steam, og dermed sannsynligvis fjerner reviews fra entusiastene som virkelig liker og kan spillet. Jeg kan forst at utviklere fler seg ambivalente til endringen fordi folk sjelden leser men lar seg pvirke av overskrifter.

Jeg nsker endringen velkommen s lenge Valve synliggjr filtreringsmuligheten godt. P samme mte som IMDB scores n er helt ubrukelige fordi det er "massene" som anmelder. Jeg vet dermed ikke om de som som har vurdert filmen er filminteressert eller ei, og fr dermed ikke annen informasjon av ratingen enn den jeg allerede kan finne ved se p topplistene.

Jeg leser anmeldelser p steam men har oftere og oftere mttet la det vre fordi listen over anmeldelser ofte er fylt opp med sure folk som har kjpt seg spill som krever mye av hardware - som de som er misfornyde ikke har. Hvorfor de forventer seg maks ytelse uten selv ha maks hardware kan man bare undres over.  Det er tilsynelatende ogs mange som har kjpt spillet p Bundle-tilbud eller lignende som ogs finner det betimelig anmelde spillet. Selv om de egentlig ikke var p jakt etter akkurat dette spillet uansett, s gir de uttrykk for sin misnye nr de ikke liker spillet p samme mte som en punker uttrykker at en listepopsang er noe dritt. Det gir mening om jeg vet at det er en punker som sier at popsangen er drlig, men jeg antar at det gir mest verdi for en listepopinteressert hre hva vedkommendes likesinnede mener om en popsang.

P steam vil vi fortsatt mtte leve med at vi ikke vet om det er en som foretrekker first person shooter spill som slakter et stemningsbasert RPG plattformspill, eller om det er en som foretrekker RPG plattformspill som har gjennomfrt slaktet, eller omvendt. Vi kan se hvor mange timer en anmelder har spilt spillet p Steam, og det hjelper litt, men jeg vil at de skal gi meg flere filtreringsverkty i fremtiden slik at jeg kan f enda mer relevante anmeldelser!

Du kan lese mer om Valve sine endringer her.

#steam #gaming #spill