Dødsdansen i No Man's Sky



No Man's Sky sin "Foundation update" har lokket meg tilbake til spillet. Denne gangen for å teste ut deres "Survival mode".

La meg begynne med å si at hele oppdateringen er kongebra. Om man var misfornøyd fra før så er man kanskje misfornøyd nå, men om du syntes alt var for enkelt og kjedelig i første versjon av spillet så gir survival mode deg en mulighet til å kjempe en evig desperat kamp mot døden. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har krepert så langt i de siste åtte timene av spillet, men det er mange. Inntil nylig var jeg overbevist om at det var umulig å lykkes. Men siden jeg til slutt klarte å reparere mitt første skip og forlate planeten jeg starter på så kan jeg forsikre dere om at det er mulig. Det er bare veldig veldig vanskelig.



No Man's Sky survival mode starter annerledes enn explorer mode. Mens du i det ordinære spillet våkner opp ved siden av et ødelagt skip, våkner du denne gangen opp langt unna. Minst 15 faktiske minutters gange unna. Easy peacy vil dere kanskje tenke, men det er nettopp det det ikke er. For du er ikke bare langt unna skipet ditt, du er også på en ekstrem planet. Den er enten ekstremt varm, kald, radioaktiv eller giftig. Og du? Vel du er ekstremt dårlig utstyrt for slikt. Du må derfor mot alle odds kjempe for å tilegne deg nok ressurser til at du kan opprettholde livsstøttedrakten din, samtidig som du er fullt eksponert for de ekstreme forholdene du befinner deg i. Du har omtrent 2 minutter på deg før du må befnne deg i ly for omgivelsene, i en grotte eller lignende et sted. Finner du ikke ly er døden sikker. Det er vrient.



Når du endelig er fremme ved skipet skal du reparere det. Da trenger du ressurser. Nevnte jeg at det var knapphet på det? Du er heldig om alt du trenger er i gangavstand fra skipet. Jeg har ikke opplevd det, Jeg har til og med måttet gi opp og starte et nytt spill fordi det rett og slett ikke var mulig å finne nok sink.

Jeg kom meg til slutt av gårde i reparert skip bare for å oppdage at piratene både var mer agressive og flere i antall. Død igjen, men spawner ved siden av skipet så da blir det enklere å komme videre. Kaster meg ut i planetoppdagermodus, klar for å utforske universet.

Men første planet er ekstremt giftig og død ... Og tanken til thrust-motoren tom. Ut på lete igjen, også denne gangen uten å finne ting lett med påfølgende nye dødsopplevelser. Ny planet, ekstremt kaldt og nok en gang er thrust-motoren tom. De har altså gått fra fire take offs til en per tank. Og det du trenger for å fylle tanken er veldig sparsommelig fordelt i universet. Her er det bare å komme seg til neste solsystem.

Nytt system og ny planet; ekstremt varm!! Mange dødsfall senere, inkludert et angrep av pirater, ny planet som er ekstremt kald. Ny dødsdans og ny planet, denne gangen ikke med ekstrem atmosfære men fientlige sentinels som skyter før de spør. Jeg er et byttedyr uten ressurser og evner til å forsvare meg. Dødsdansen blir mindre siden jeg kan løpe, men dog. Det tar tid å fylle tanken. 

I skrivende stund sitter jeg fast på en død planet og anbefaler spillet til alle som liker en utfordring!



#nomanssky #spill #gaming

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

48, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv

hits