hits

Subnautica imponerer!

Jeg falt for Subnautica nr utviklerne la det ut p early access omrdet til Steam for noen r siden. De av dere som flger bloggen min vet at jeg er svak for crafting- og survivalspill , og det at dette var planlagt lagt til de store havene appellerte til survivalgameren i meg. Siden oppdagelsen har jeg startet opp spillet noen f ganger underveis, men i motsetning til andre early access spill bestemte jeg meg for spare p denne edelstenen til den var helt ferdig. Ikke bare var det lagt til en undervannsverden, men ogs til en ukjent planet og planene de snakket om bar lovnader om en spillopplevelse jeg ikke hadde lyst til "spille opp" fr det var helt perfekt. Det ble etterhvert lenge vente, men den som venter p noe godt, venter ei forgjeves. 

Subnautica er et fantastisk spill. Jeg skal forske ikke levere ut noen spoilere, men jeg m skrive noe for f de av dere som lurer litt p dette spillet til forst hvorfor. At jeg er forsiktig skyldes at spillopplevelsen langt p vei er knyttet til at du vet s lite som mulig om hva du str ovenfor nr du starter. Etterhvert som spillet utfolder seg forstr du mer og mer, men det er avhengig av at du utfordrer omgivelsene og ikke gir deg med utforske. Tenk deg et historiedrevet spill hvor det ikke gis noen hint, det er ingen fortellerstemme og det er ingen piler som viser hvor du skal. Om du har lyst kan du svmme rundt "rednings-poden" du lander med og fange fisk i evigheter. Du kan til og med gjre det uten noen som helst form for crafting. Men jeg anbefaler det ikke.

Denne uhjulpne inngangen til fortelle historien og spillopplevelsen er fantastisk befriende i en verden der det kan virke som spillselskapene er livredde for at du ikke skal finne frem eller at du skal g lei om det skulle bli for vanskelig. Selv blir jeg lei av spill som er fylt med quests som i bunn og grunn handler om lpe til en pil p et kart for s lpe tilbake til en pil som markerer hvor jeg kom fra for vre helt sikkerp at jeg ikke gr meg vill etter utfrt oppdrag. La fantasien og utforskningen ta over i stedet! La meg f lete litt og lure litt, utfordre meg til finne ut av hvor ting er og hva jeg m eller kan gjre. Jeg vil ikke at spillet skal leie meg rundt som i en opplevelsespark for 5-ringer. Jeg misliker sterkt filmer og TV-serier med karakterer som forteller meg som seer og sine medkarakterer i historien om hva som skjer mens det skjer. Jeg vet jeg ikke er alene om akkurat det, og jeg tror utviklerne av dette spillet har forsttt slike som meg.

Som liten leste jeg Jules Vernes "En verdensomseiling under havet" med stor innlevelse. Den hadde alt en gutt kan nske seg fra en historie. Spenning, fantastiske nye verdener, en oppdagelsesreise inn i det farefulle ukjente med en fantastisk undervannsbt som kunne g til dyp intet annet menneske hadde vrt fr. Svrt f barn leser den boka i dag skulle jeg tro, men den gang bker fremdeles var vinduet inn til fantastiske historier for gutter i barneskolealder s skulle du vre bra fantasils om du ikke lot deg imponere av Jules Vernes fortelling om Nemo og hans Nautilus. Du skal vre veldig matlei om du ikke lar deg imponere av Subnauticas fantastiske verden ogs. 

Utviklerne i Subnautica har lagt ned massiv innsats i skape en troverdig undervannsverden med alt det det innebrer av stemning, lys, lyd og fauna. Det m oppleveles. Og du trenger ikke det siste titan grafikkortet til nvidia for oppleve grafikken p sitt fulle. Bevegelsene dine under vann er ogs troverdige, uansett hvordan du tar deg frem. Og du kan ta deg frem i din egen "Nautilus" etterhvert, om du vil - det er fantastisk!

Jeg klokket meg ut av historien og spillet etter 81 timer p planeten. Da hadde jeg ndd slutten p historien. Flelsene var blandet. Det ble litt som nr en god film er ferdig. Du er glad du s den, men du skulle nske den var lenger. Jeg hper utviklerne kommer med utvidelser. Jeg vil ha mer av hva de har by p.  

#gaming #spill #subnautica

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar