hits

Horizon og Skyrim har mange fellestrekk

Jeg innrømmer det glatt. Jeg er en sen ankomst til Horizon Zero dawn, spillet hvor du kjemper mot maskiner som oppfører seg som dyr. Jeg trodde nemlig at spillet var kun det. Nok et spill hvor man løper rundt og sloss mot den ene bossen etter den andre, uten noe særlig mer til det. Jeg tok feil. Etter å ha spilt meg gjennom tredve prosent av spillet (20-30 timer) er jeg overbevist om at dette fortjener plass på listen over de beste spillene jeg har spilt. Og på toppen av det hele spiller jeg det på PS4, hvilket ikke er vanlig i min verden, jeg foretrekker PC. 

Det som gjør spillet så bra er de samme forholdene som gjør spill som Skyrim bra. Jeg nøler ikke med å sammenligne Horizon med Skyrim, det er etter min mening samme kvaliteter ved dette spillet som det episk gode Skyrim. 

Historien er lagt til en fjern fremtid, hvor mennesker lever uten veldig avansert teknologi. Spillutviklerne har tatt seg tid til å bygge denne verdenen til et slikt grafisk og mekanisk detaljnivå at det er en fryd. Men det er ikke det som gjør spillet så bra. Det holder ikke med vakre og gjennomtenkte omgivelser for å engasjere meg, selv om det selvsagt er en stor del av opplevelsen. De har brukt tid på historien og på quests, og det er det viktige.

Akkurat som i Skyrim ligger det en stor og gammel historie bak landskapet. En for lengst utdødd sivilasjon er synlig i landskapet, og dens historie er vevet inn i folklore og myter og episke historier. Rester av teknologien til denne gamle verden er synlig om man leter, men den er ikke forstått og sågar fryktet og full av taboo hos enkelte folk. Dagens mennesker forsøker å forstå fortiden enten gjennom religion eller gjennom arkeologi og vitenskap, og du som spiller blir utsatt for dem begge. 

Men som i Skyrim er ikke dette kun en historie om gamle fordums tider. Foran dette historiske bakteppet har Horizon også en nyere historie som påvirker den eksisterende situasjonen i landene. Krig og motsetninger er selvsagt en del av denne, men også den lange historien til de ulike folkene som befolker verden. Hvor de kommer fra og hvordan de ble et folk. Som spiller er du ikke i utgangspunktet en del av denne historien utover at du tilhører Nora-stammen med alt hva det innebærer. Din oppgave er uavhengig av all politikk og intrige, den er personlig. Men du blir dratt inn i det hele via dine egne mål. Du blir kjent med en komplekst sammensatt verden og dets innbyggere, og du blir en viktig aktør. Men ikke nødvendigvis likt av alle.  

Akkurat som i Skyrim er du på en reise som bygger et stadig tettere nett av historier, mennesker, folk og riker. Du forstår stadig mer av hvorfor verden er som den er, hva den gode forklaringen på disse maskinene er og hvor det onde befinner seg. Din personlige quest sammenfaller etterhvert med konger og riker sine. Som i Skyrim er det en fiende - en ond fiende som bruker mystiske krefter til å mane frem fryktelige maskiner som truer verdens eksistens. Det blir din oppgave å finne ut av mysteriet, og å kjempe mot banditter og lovløse, befengte maskiner, onde krigere og gale sekter. Og underveis blir du mer kjent med deg selv.

Spillmekanismen i spillet er nydelig gjennomført, ikke som så mange andre PS4 spill hvor det kan virke som om det eneste spillutviklerne er opptatt av er hvor flink du kan være med kontrollen. Og spillet er befriende fritt for tullete "løp og hent" oppdrag. Alle oppdrag jeg har møtt til nå har hatt en rolle å spille i den store sammenhengen. Jeg har forløpig unngått jaktmarkeroppgavene, da det kan virke som de er fristilt fra resten, men jeg har spart dem til senere. Jeg kommer til å spille dem også, det er jeg sikker på, og jeg kommer til å kjøpe utvidelsen "Frozen wilds" når jeg er ferdig med hovedspillet.

Om jeg skulle ta opp noe jeg savner fra et så bra spill så måtte det være å ha en fast base, noe som er mitt og hvor jeg også kunne lage ting. Horizon er fri for alt annet enn modifikasjoner og enkel crafting. Du må handle med handelsmenn som gladelig kjøper alt du har funnet, og som selger deg spesielle våpen og antrekk, kart og ingridienser. Men det er ikke så farlig, det skal tross alt litt til å slå Skyrim. Jeg påstår ikke at spillet gjør det, men de er veldig nære og det holder i massevis!  

#gaming #spill #horizon 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Leifnarr Riften

Leifnarr Riften

49, Oslo

Leifnarr var en Nord-bonde som ble drept av en gruppe banditter. Liket hans ble funnet i Broken Helm Hollow bak en hemmelig dør i fjellveggen til et torturkammer. Han etterlot seg kona Grosta og sønnen Gralnach.

Kategorier

Arkiv