hits

Black desert online

Black desert online - en sjanse til


Jeg fikk noen innspill, eller skal vi si kritiske kommentarer, p mitt forrige innlegg om Black Desert Online (BDO). Bloggen min er subjektiv s det holder, s innlegget var ikke ment som en anmeldelse av spillet, men de som kommenterte ga uttrykk for at jeg var for tidlig ute selv for et frsteinntrykksinnlegg. Det kan godt vre, men jeg synes n litt av sjarmen med personlige blogger, videokanaler og livestreamer av gaming er nettopp den personlige og umiddelbare formidlingen. 

Det til side. En uke er gtt og jeg har ftt lagt ned en del mer timer i spillet og jeg er n p lvl 18 p karakteren min. Jeg fler jeg har brukt like mye tid p how-to-videoer p Yotube som spille selve spillet, men det er forsvidt greit. Ikke alt skal vre selvforklarende, og noe av moroa er jo finne ut av ting.



S er sprsmlet da, har frsteinntrykket satt seg eller har inntrykket av BDO bedret seg? Svaret er sammensatt. Kritikken min av spillet str ved lag. Dette er et drlig konvertert spill. Nr det er sagt s er det begrensede deler av spillet som er berrt av konverteringsarbeidet, hvilket gjr at man lrer seg leve med det. Konverteringene som er synlige er nemlig knyttet opp til oversettelse av tekster og innspilling av engelsk tale i dialogen vi har med spillets NPC'er.

Dialogen man utsettes for som spiller p den Europeiske serveren er kort og godt fullstendig uforstelig til tider og audioopptakene har like mye innlevelse som en beordret hytlesning av et notat i en rettsal. Det er andre konverteringsjobber som er gjort under panseret, men for oss som ikke har spilt den Koreanske versjonen er de vanskelig oppdage. Mange videokanaler forteller om dem og de ligger blant annet i gjre spillet til et betalt spill i stedet for et "free to play" som det er i Korea. Dette er gode endringer. "Free to play" er alt for ofte en annen betegnelse for "Pay to win" , og i BDO EU/US-versjonen s er det eneste som spillerne er skeptiske til i den sammenhengen en kamuflassjedrakt man kan kjpe seg. Men det er ikke veldig sterkt engajsement rundt denne drakten.


 

S herved advart. Skal du spille dette spillet, hvilket jeg absolutt vil argumentere for at det finnes rsaker til at du skal, s m du skru av mye hjernekapasitet nr du treffer p en NPC. Eller, du m skru av den delen som bryr seg om det som blir sagt og ofte skrevet og skru p en annen del som ser p oppgavene som skal gjres og hvilke belnninger du fr for dem. Uten sammenligning for vrig s blir det litt som nr du ser serien Vikings p HBO. Skal du bli underholdt av den s m du etter min mening evne gjre minst to ting; skru av din mentale minnekatalog over norrn historie, geografi og mytologi, og ikke henge deg opp i at de snakker som et norsk fjernsynsteater fra 70-tallet. 

Spillet har sine kvaliteter. Jeg har n brukt masse tid p forst grunnleggende forhold i spillet. Det spenner fra kampsystem, utvikling av karakter p skills og kunnskap og ressursforvaltning og handelssystem. PVP-delen har jeg ikke brukt srlig tid p annet enn at jeg har ftt litt forstelse for hvordan spillet belnner team-spilling vs. single. PVP er ikke s aktuelt fr lvl45 uansett, tror jeg, s jeg har konsentrert meg om alt det andre. Og alt det andre er sinnsykt mye.



Spillet er nesten for mye. Kompleksiteten i hver eneste del av spillsystemet er s hyt at det nesten er et problem. Hvilket det ikke er, selvsagt, om man liker spill som handler om lre og utvikle seg. Men de har gjort det lovlig vrient finne ut av alt sammen. Selv den enkleste ting i spillet str uforklart, og jeg vurderer serist starte en tredje karakter for begynne p nytt n som jeg vet litt mer. Og slik vil det fortsette tror jeg. Det kjipe er nemlig at jeg ser i ettertid at jeg har gjort veldig gale valg som er umulige eller kostbare resette - jepp spillet har resettingslsninger, men det koster, gjelder ikke alt, og noen av dem er rett og slett helt umulige vite om fr noen forteller deg om det eller du tilfeldigvis oppdager det selv. Kompleksiteten og det at ting ikke er forklart er imidlertid med p sette spillopplevelsen, s jeg har funnet meg selv i like dette spillet til tross for dets penbare feil.



Nr jeg sier uforklart s er det viktig presisere at informasjonen finnes, det er bare det at det ikke finnes en enkel inngang eller oversikt p alt. Du vil bruke masse tid p lpe rundt og vre kort og godt forvirret. Skal du fiske? Vel, det krever litt. l til arbeidere, hvor str det!? Mange steder og ingen steder. Hvordan selger jeg varene mine? Hvordan fungerer energipoengene? Hva pokker m jeg gjre for tjene opp slv, steiner, levels, energipoeng? Hvor fr jeg kjpt hus, hva slags hus skal jeg ha? Trenger jeg flere hus? Kan jeg endre p husene? Hvordan fungerer investeringssystemet, br jeg investere over alt, eller konsentrere meg om enkelte omrder? Guilds! jeg vil bli med i et guild ... hvordan? Flerspiller, hvordan gjr vi det? Kampsystemet? Hvordan lrer jeg ferdigheter uten bruke opp alle mine ressurser. Alt, absolutt alt starter med et sprsml som du ikke lett finner svaret til.  Svaret finnes, men det er mye lettere g p YT og se en laaaang forklaring som gir deg basics p deler av investeringssystemet enn at du finner ut av det selv. Jeg vil faktisk anbefale deg se en video frst, s du ikke ender opp som meg med bruke masse investeringer feil p veien i lringsprosessen. Jeg har en mistanke dog om at det ikke kan vre s ille p dem Koreanske originalen. Skesystemet og kart- og kunnskapssystemet er nemlig noe av det bedre, det er bare tilgjengeliggjringen som suger.



BDO er et annerledes spill, det skal de ha. De har tatt sandbox til et temmelig gjennomfrt ytterpunkt. Det er ikke bare verdenen som du beveger deg fritt i, men ogs de over 10 000 questene(!!) kan gjres fritt. Vel nesten fritt. Spillet er frst og fremst for deg som liker spill som Archeage men som vil ha strre friheter og ikke minst mer eiendomsmasse enn det AA gir (BDO tillater flere fylle samme hus). Du br ha en forkjrlighet for karakterbygging og avansert crafting og ikke mislike tycoon-spill da handels- og investeringssystemet kan minne mye om slikt. Men dette er alts et MMO sandbox spill. Og etter min mening et spill som har s mye nitty gritty potensial at det er overveldende.

Det ble sagt av en annen spiller at det er umulig bli best i dette spillet uten bruke absoultt all tid du har til rdighet p det. Jeg tror ham s gjerne. Jeg er lvl 18 og fler stadig at jeg fremdeles befinner meg i en tutorial, og det er ikke fordi jeg faktisk er det, men fordi jeg har en haug med forhold i spillet jeg fremdeles ikke forstr. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva min neste karakter skal vre, men jeg vil beholde den jeg har n og la den vre en del av familien. Om du lurer p hvorfor det, s finnes det en god forklaring p det som ikke er s lett finne i spillets tilrettelagte informasjon. Men jeg skal la det vre med det, dere forstr vel n hva jeg mener n.



Jeg skal avslutte med noen enkle oppstartstips for de som vil ha dem. De er p ingen mte uttmmende:

  • Velg deg et familienavn med omhu. Alle karakterene du bygger blir "samtidige borgere" av spillet, karakterer som er en del av din familie og som du kan dele mer enn ressurser med. Du kan lett skifte mellom karakterene in game ogs.
  • Lr deg hva energypoints er, hvordan de tjenes opp og hvordan du best bruker dem fr du gjr noe som helst annet.
  • Ikke heng deg opp i de elendige NPC-dialogene og kaoset. Konsentrer deg om oppgaven og hva du fr i gevinst. Om du lurer p hva du skal ta av quests, s tar du de du fr av din sorte venn i starten. De andre er kjekke ta de ogs, men du br ikke kaste deg ut i storstilt quest-jakt med en gang, Det vil uansett bare legge br til byrde i den allerede kaotiske oppstarten dialogene og mangelen p forklaring gir.
  • Du kan ikke lre deg alt, og det mener jeg ikke bare som en generell regel, men det er en faktisk begrensning i spillet. Det tar tid lre, og visse forhold m vre p plass fr du kan lre ulike ting. Men null stress. Du vil i de frste questene f ndvendig geografisk bevegelse til treffe de rette karakterene som gir deg blant annet vpen, et esel, tilgang til varehus og markedsplassen samt muligheter til lre deg viktige ting som eksempelvis fiskeskills. Alle karakterer gr samme lypa i starten, ogs. S en slags guide fr du med de frste questene.
  • Skaff deg oversikt over arbeiderfunksjonen og nodeforvaltningen tidlig. Det er ryggraden i konomien din og pvirker hvor mye loot du fr nr du sloss i omrdene du har investert i. Lr deg ogs hvordan husene fungerer. De har forskjellige egenskaper, kan tilby forskjellige niver og ikke minst kan vre ulike ting for deg. Du nsker gjre ting riktig frste gangen der for spare deg for kostnader.
  • Sloss med NPC-fiender s mye du kan for skaffe deg trening og exp, men tar du litt quests p si s vil du f nok av det. Synes du NPC-motstandere er lette s er svaret at de er det. Ogs p lvl18 selv om jeg har vrt oppe i noen utfordrende situasjoner n. Kampsystemet er bedre enn hva jeg trodde i starten, men ser ut til flge samme "tradisjon" som du kan oppleve i andre spill som har et sinnrikt kampsystem - du m gjre valg. Selve kampsystemet gi deg anledning til bruke noen stilige kombinasjoner, men vanskelig er det ikke - ikke enn. Et viktig tips er forresten lre skills av de ulike kampmestrene du mter, ikke direkte i skillsmenyen, det vil spare deg for mye assets.
  • Handel er mten du kan skaffrer deg valuta p i spillet, og er noe jeg skulle ha startet med langt tidligere enn det jeg gjorde.
  • Ikke bruk for mye tid finne ut av ting selv, fordi du vil mest sannsynlig bruke uforholdsmessig mye tid kanskje til og med uten komme i ml.
  • Kjp deg kunnskap underveis, for det gir deg fordeler, blant annet i kamp. Men velg med omhu.
  • Spiller du med flere fra dag en s er spillet generst, alle fr samme belnninger i bossfights

 


 

Black Desert Online - nok et hplst konverteringsprosjekt



Et av de mange omtalte MMO'en i r har vrt Black Desert Online. Det har lenge vrt et av de populre MMORPG-spillene i Korea og "den fjerne sten", og har senere blitt lansert i Russland og n alts i "vesten" som betyr Europa og USA. Den vestlige lanseringen har vrt i beta en stund og Youtube flommer over av videoer fra betaspillere som lovpriser spillet. Jeg stusser litt over det. Riktig nok er det mange som forsker nyansere sin lovprisning med understreke at det de mener gjr spillet supert er kanskje det som gjr at vi andre misliker spillet, men etter ha logget meg p og spilt et par timer s er min konklusjon at ingen av dem kan vre helt rlige. Konverteringen av spillet til Vesten er s langt jeg kan observere et skikkelig venstrehndsarbeid, eventuelt blitt gjort av folk som overhode ikke har noen anelse om hva de driver med. Det eneste som kan forsvare det elendige resultatet m vre prisen som er behagelig lav, litt over NOK 200,- og deretter ingen mnedsavgift.

Jeg spilte Archeage en stund, et annet konvertert "sten-spill", og det ble (med rette) sterkt kritisert for ha gjort en elendig jobb i forbindelse med oversettelser og NPC'enes tilpasning. NPC'ene sto og plapret og gestikulerte lenge etter at voice-overen var ferdig snakket, og nr NPC'en var i sync med lyd s var det bare fordi de ikke hadde brydd seg med legge inn en engelsk voice. Problemet da var at om du ikke snakket koreansk, s ga det null mening hre lyden. Tekstene var imidlertid stort sett p plass, hvilket gjr at Archeage egentlig er et helt supert spill til tross for alt dette tullet. Det er helt andre grunner til at jeg sluttet spille Archeage enn drlig oversettelse.



Black desert online skal blant annet vre bra fordi storyen er s bra. Og joda, den starter med litt snn tegneserieaktig Manga i stillbilder med en historieforteller som gir deg bakteppet. Visuelt fint, storymessig potent selv om selve introteksten er sparsommelig. Flelsen av vre i sten setter seg med en gang og alt er sre vel. Karakteretableringen er ogs noe man gir spillet skryt for, og der er det ingen skuffelse. Jeg er sikker p at du kan lage en tro kopi av deg selv med systemet for karakterbygging, om du orker. Men det er n tross alt ikke hvordan karakteren ser ut som avgjr om spillet er bra eller ikke. Nr spillet starter opp og karakteren skal spilles slutter moroa for min del. For et komplett kaos!

GUI'et er veldig koreansk, og det er greit. Jeg var forberedt p overload av bling bling, hy musikk, et fyrverkeri i lyd og farger som tar av hver gang jeg slr noen med sverdet mitt og utstrakt teatralske NPC'er. Noe av dette kan dysses ned i innstillingene og er tross alt hva man m leve med i Koreanske spill, s null stress. Men det er ikke det som gjr dette spillet nrmest uspillelig. Det er rett og slett bare rot. Og der jeg trodde Archeage var ille ... du verden. Black desert online er gjennomsyret av begrepet uferdig. INGEN dialog med NPC'er henger p greip, absolutt ingen. Din del av samtalen er litt vrien fatte at du har, og stemmeskuespillerne de har brukt m vre hentet p lavest mulig timepris og minner om dialogen fremfrt i et skuespill i barnehagen. I tillegg til at dialogen er elendig fremfrt s henger den overhode ikke sammen med dialogteksten som du kan lese. Jeg mener faktisk ikke. Ikke snn at den er litt annerledes oversatt og bruker andre ord. Nei, det er helt forskjellige setninger med helt ulik mening. Og ikke nok med det,  dialogen er s standardisert at den ikke tar noen hensyn til hvem jeg faktisk er. Jeg skal da vre en kriger, mannlig sdan, men blir hilst av en de frste NPC'ene p hovedquestet (eller det jeg tror er hovedquestet) med "arn't you a pretty little princess". Joda, det kan vre at de vil fremstille denne karakteren som en homofil kar som har sitt "kjrlighet-ved-frst-blikk-yeblikk" nr han fr se Leifnarr, men resten av settingen passer ikke inn med det s jeg finner det lite sannsynlig.

Jeg tror faktisk at de som gir dette spillet god karakter er filla interessert i RPG, men mest opptatt av slossing, guilds og trading. Og da enkel slossing. Trading, crafting og ressursforvaltningen har jeg ikke rukket teste enn, s det skal jeg la ligge. Men slossingen i dette spillet m vre noe av det absolutt enkleste innen MMO i 2016. Og det er veldig rart, fordi for levle M du sloss mot ulike npc-vesener, alt fra rever og ulver til skogsmonstre og andre raser. Du kan ikke levle gjennom quests elle annet. Men nr du skal sloss s er det som om alt du skal sloss mot oppfrer seg som Dodofugler, inkludert fle krigere med skjold og sverd. Jeg er riktignok ikke kommet lenger enn til level 10 (vi skal til lvl 45 om jeg har forsttt det rett) og ikke mtt en eneste boss, s jeg skal ta et forbehold p den kritikken. Men til n s fremstr slossstrukturen i spillet som like oppskrytt som resten, kanskje mer fordi alle snakker om hvor fantastisk kampmekanismen i dette spillet er. Jeg antar at jeg har litt andre krav ...

Jeg skal gi meg der forlpig med oppsummere at frsteinntrykket av dette spillet er at det er veldig kaotisk og uferdig.. Det er mulig jeg vil f en annen spillopplevelse om jeg spiller dette litt til, og nysgjerrig som jeg er s vil jeg nok gi det noen flere sjanser fr jeg avskriver det helt. Kanskje jeg bare m skru om p hodet mitt et par ganger til fr jeg er riktig innstilt til dette spillet. Men det er alts ikke noen beta-versjon jeg spiller, det er en ferdig lansering. Spillet som er lansert for vesten har visst ftt mange endringer og justeringer i forhold til den Koreanske versjonen, og det kan vre litt av rsaken til at det som gjr spillet s bra i utgangspunktet, ikke har overlevd konverteringen. I s mte stiller Black Desert seg i rekken av mislykkede konverteringsprosjekter fra st til Vest. Kanskje man skal spille den Koreanske versjonen og ferdig med det.

#blackdesertonline #gaming #spill #MMORPG