hits

juni 2016

De beste bitene i piknikk-kurven

Det er sommer og nytt salg p gang p Steam. Dersom du er p jakt etter noen godbiter s er det flere i kurven de har satt frem. Noen av titlene jeg skrev om til vintersalget er p salg igjen, med samme gode priser og fortsatt varmt anbefalt. Om vi ser bort fra de mindre tilbudene a la 10% p ny tittel og slikt s er det noen knallbra tilbud ogs denne gangen:

This war of mine til NOK 35,- er et direkte rverkjp. Om du liker vanskelige spill, med vanskelige valg, hvor du ogs kan definere spillet selv s er dette innenfor hva du br ha testet ut. Spillet er usminket om det vre sivilist i en moderne krig og trettifem kroner for dette er nesten slik at man ikke br la vre.

 

SOMA er ogs billig underholdning. For hundrelappen fr du n noen timer med skrekk fra spillutviklerne som ogs har levert oss Insomniatitlene. I SOMA er du ogs en ganske bortkommen hovedperson som tvinges til gjennomg redsel og gru. Handlingen foregr i et veldig gjennomtenkt historieunivers og br spilles i et mrklagt rom med ordentlig headset.

 

To andre gode tilbud, men ikke under hundrelappen er The witcher Wild Hunt og Fallout 4. Begge fr du n til halv pris, og har du dem ikke fra fr s fyller du garantert alle regnvrsdagene i sommer med disse fantasiske utgivelsene.



#spill #gaming #steamsalg

Blir lenge vente gitt



Jeg hadde av en eller annen grunn notert meg at  Kingdome come skulle lanseres i r, men utviklerne sier det frst er i 2017 spillet vil vre ute av beta. Ittno No Man's Sky, og ittno Kingdom Come i sommer alts, eller - jeg har jo betatilgang s kanskje det blir litt mer spilling. Problemet med betatilgang til dette spillet er at det har en historie som alt spinner rundt, og jeg har ikke lyst til spoile noe for meg selv. Jeg vil at opplevelsen skal vre bra fra dag en.

Utviklerne var p E3 i forrige uke og det de viste og fortalte i dette intervjuet er opplftende. Jeg gleder meg virkelig til spille et spill som tar for seg den perioden i menneskets historie gjennom fortelle og vise det "slik det faktisk var". Ikke minst p et s detaljert niv som dette spillet ser ut til legge seg p, med faktiske bygninger med korrekte funksjoner, innehavere og utseende. Korrekte vpen og rustninger, som fungerer som de fakisk gjorde, hverdagsliv fauna og tradisjoner som de en gang var og ikke minst en historie som spilles sammenvevd i virkelige hendelser.

S - 2017, alts. Kan fort bli jula 2017 ogs, om vi skal ta dem p alvor. Men den som venter p noe godt osv. Dette blir veldig veldig bra

 

#gaming #spill #kingdomecome

En sommer uten No Man's Sky



Det ryktes mye i gamingindustrien, eller rettere sagt om spillene industrien arbeider med eller ryktes arbeide med. No Man's Sky har det vrt mange rykter om, spesielt fordi utviklerne er s hemmelighetsfulle rundt selve spillet. Mest spekulasjoner har vrt knyttet til lanseringsdatoen, men de roet seg nr de endelig gikk ut offisielt med 21. juni 2016. Men s begynner ryktene spre seg igjen, og svrt mange har psttt at utviklerne er forsinket.

P  deres hjemmesider str det fremdeles lese at spillet er tilgjengelig for US, den 21. juni og Europa 22. juni s jeg har forholdt meg til at det bare er rykter. Men, litt sk utenfor selskapets egne flater s ser jeg at bde Sony og Hello Games har bekreftet at lanseringen er utsatt til 8. august i r gjennom media. Jeg har forskt finne den ene konkrete bekreftelsen, uten lykkes, men sker man p  "no man's sky release date" s svarer Google 9. august:

S universet m vente, sommeren blir fri for No Man's Sky spilling. 

#gaming #spill #nomanssky

 

Jeg skal ha en slik scorpion!

Microsoft imponerte meg i dag, gitt. De som kjenner meg vet jeg er en PC-spiller, men n er jeg helt sikker p at jeg ogs kommer til kjpe meg en xbox. Riktignok ikke fr julen 2017, men da vet jeg hva far skal sikre seg under det hedenske juletreet i stua. Men det er ikke kun spesifikasjonene til neste generasjon xbox med 4K og High Fidelity, tte CPU-kjerner, seks teraflops og full VR-kapasitet som imponerte meg, men ordene som lp over lerretet og fra nr sagt samtlige p scenen gjennom hele forestillingen "Xbox one and windows 10".

Det at Microsoft satser s tungt p plattformuavhengighet er veldig bra i seg selv. At de sikrer full generasjonskompabilitet ogs. Men det som er mest lovende er at de n ser ut til smelte sammen PC og konsoll, samtidig som de bygger konsollet s kraftig som de gjr i prosjektet de har navngitt "project Scorpio". Xbox everywhere, xbox live begynner leve opp til navnene sine.

#gaming #xbox #spill

Landmarkutvikler Daybreak har frekkhetens ndegave



Hvor starter man med Landmark, egentlig. Det starter i hvert fall med ord. Store ord. Mange ord. Daybreak, utviklerselskapet bak spillet, har snakket opp dette spillet siden de startet. Det skulle vre spillet der de som utviklere samspilte med spillere av spillet i utvikle nye fantastiske spillopplevelser. Det skulle vre sandkassen hvor ideer og lsninger til Everquest Next skulle oppst og testes ut, det skulle vre en kreativ tumleplass, det skull ebli det beste kreative spillet ever.

Jeg kjpte en founders pack lisens ut fra anbefaling av venner, og syntes dette var et spennende og alternativ mte utvikle morgendagens spill p, men opplevelsene i spillet fylte aldri forventningene. Jeg synes Daybreak stort sett bare kom opp med prat, og at spillet hadde fryktlig lite fremdrift. Everquest Next og Landmark ble lagt ut for betatesting i 2014. Samtidig som de la det ut erklrte de at spillet skulle gjres tilgjengelig for PS4 og sgar ha sttte for Oculus Rift. Gjennom ret la teamet ut masse nyheter om planene sine, entusiasmen var enorm og de fortsatte prate opp spillet sitt og rekruttere betalende betatestere. I fjor sommer ble det imidlertid plutselig opplyst fra selskapet at de ville slutte fokusere p Landmark og heller legge ressursene sine p Everquest Next utvilkingen. Ikke akkurat lovende, og hva skjedde med alle ordene om hvor fantastisk det var jobbe med Landmark?



I mars slipper de enda en kjip nyhet. De legger ned Everquest Next arbeidet. I flge lederen for selskapet Russell Shanks s gjr de det fordi det rett og slett ikke er noe moro lenger; "As we put together the pieces, we found that it wasn't fun", fortalte han pressen.  Vel, det er kanskje en rlig sak. De lykkes ikke med det de forsker lage, s da er det bedre innrmme det og avvikle frst som sist. Jeg tenker forsvidt ikke mer over det enn at jeg skal putte Landmark i Steam-mappen jeg har som heter "Gravplass" hvor jeg putter early access spill som ikke blir noe av ved neste "opprydning". Jeg tar tross alt en risiko nr jeg kjper early access spill.

Men s, i forrige uke ser jeg at Landmark har sin offisielle lansering p Steam! Daybreak annonserer stolt og pompst at endelig er dagen her,  10. juni lanseres Landmark. "Welcome to the place where creativity and adventure thrive!" sier de stolt. Hmm tenker jeg, dette m jeg sjekke ut men til min store overraskelse s krever de n ny betaling av meg. NOK 70,- skal de ha for at jeg skal kunne spille spillet jeg da vitterlig allerede har betalt for. De har ikke levert p sine lovnader, til og med pent og tydelig sagt at de forlater Landmark til fordel for hovedspillet Everquest Next som dette er knyttet opp til. S, ikke mindre enn to mneder etter at de la inn rene for Everquest, spillet de hadde flyttet over alle utviklerne p Landmark til s "lanserer de Landmark" og krever ny betaling av oss som har kjpt spillet mens det var i beta!? Det lukter ikke lenger "trist men sant, vi fikk det ikke til". N lukter det noe ganske annet.

Reaksjonene i kommentarfeltet p Steam har ikke vrt ndige, og jeg m si jeg er enig med kritikerne. Daybreak har frekkhetens ndegave. Det blir lenge til jeg legger penger p bordet for et produkt de slipper i markedet, om noensinne, det er i hvert fall sikkert. Her er en som har investert vesentlig mer enn meg i spillet, og hvordan han oppsummerer det hele.

#Landmark #gaming #spill

Skyrim remastered?



E3 nrmer seg og ryktene gr om hva som venter oss i r. Som vanlig er det masse snakk om oppflgere av de store spilltitlene, Elder Scrolls inkludert. Jeg har veldig lyst til hre om det neste Elders Scrolls spillet, det m jo komme. Tamriel er ikke halveis dekket, s Bethesda har i hvert fall mange muligheter til fortsette. Elder scrolls online var og er for mange fremdeles veldig moro, selv har jeg ftt nok, s jeg venter p det neste store. Og det skulle vre Elder scrolls VI. Ryktene om dets utvikling har skutt fart etter Fallout 4 lanseringen i fjor, og srlig etter at det vel m erkjennes at Fallout 4 ikke har hatt den suksessen Bethesda hadde hpet p.

Skyrim er med sine snart 11 millioner solgte den enkeltstende tittelen Bethesda har solgt mest av - by far, og spillet spilles mye fremdeles. S ryktene om videreutvikling er der p det jevne. Men n er det flere som hevder at de har bekreftelser fra innsiden av Bethesda om en remastered versjon av Skyrim. Hva det innebrer har jeg ikke helt ftt med meg, men jeg hper det blir mer enn bare en grafisk oppgradering.  Et par nye DLC's hadde ikke vrt forakte, for eksempel. Men uansett hva selve remastered-versjonen viser seg vre s synes jeg det er gode nyheter fordi det betyr at Elder scrolls teamet jobber med mer enn ESO og at det kanskje betyr at vi om ikke alt for lenge kan forvente oss spill nummer seks i serien.

Fallhyden er enorm, s hadde jeg vrt teamleder hadde jeg gtt veldig grundig til verks med en oppflger av Skyrim, men jeg hadde gjort alt for levere en. Skyrim og Elder scrolls serien er en for stor suksess til bli avsluttet n.



 

#skyrim #elderscrolls #spill #gaming

Nytt liv i The Witcher

Det er utrolig hvor flinke folkene bak The Witcher er. De er mange, men det hjelper ikke vre 250 ansatte om man ikke har kontroll p kvaliteten. At de fr det s godt til henger kanskje sammen med at de har et godt manus forhold seg til i bkene spillet baserer seg p.

Den siste utvidelsen Blod and wine er like gjennomarbeidet som resten av spillet har vrt til dags dato, Det visuelle uttrykket og grafiske elementer er lftet til et nytt niv. Det er forfriskende se at de har tatt seg bryet med lage ting annerledes nok til at jeg opplever at jeg er i en helt annen kultur uten at jeg mister opplevelsen av vre p samme "kontinent". De hadde ikke behvd gjre noe som helst, s bra dette var fra fr, og det at de likevel har tatt seg bryet med lfte seg selv beviser bare hvor faglig solide CD-project RED er.

Selve historien starter ogs friskt i gjenkjennlig Witcher-stil og fremstr like tung og omfattende som spillets mange loadscreens. Loadscreens er noe vi har lrt oss leve med i spillet, men det er helt greit s lenge leveransen er s god som den er. Jeg har ikke spilt The witcher p en stund (forrige utvidelse "Hearts and Stone kom i fjor hst) men spillutvidelsen dro meg lynraskt tilbake i riktig modus - dette er bra!

Frste bossfight leveres nrmest umidelbart etter selve pningsscenen og det nrmest fr jeg rekker ta innover meg den virtuelle utsikten over det lille fyrstedmmet handlingen er lagt til. Det kan ikke vre tilfeldig, det er rett og slett strlende regi. Uten spoile noe for noen s er det forfriskende spille en slik intro etter at disse eviglange cinematic-introduksjonene har blitt mer og mer populre. legge historie, action, introduksjon av karakterer og maner og omgivelser s solid og kompakt i en oppstart er forbilledlig. Jeg vil bare ha mer.

Fanpost? joda. jeg er fan, innrmmer det. Men spillet s langt har levert p alt, s forventningene mine var veldig hye. Som fan s kunne jeg like gjerne vrt opprrt og lei meg over at de hadde delagt det jeg hadde kjrt. M jo sies vre relativt vanlig i spillverden. jeg kjenner ikke bkene som spillet baserer seg p s godt men tror dette n er siste runde for spillet i  denne omgang - Witcher 3 Wild hunt alts, men jeg har ikke noe i mot at de fortsetter.

N er en fortsettelse av historien kanskje avhengig av at forfatteren Andrzej Sapkowsk har skrevet, eller kommer til skrive mer. Jeg m si det er begredelig se hvor ille det kan bli nr noen forsker viderefre en annen persons verk. Siste eksempelet p slikt m vel sies vre TV-serien Game of Thrones sin pgende sesong for ikke glemme 12 Monkeys sin sjebne som HBO-serie ... huff og huff.

Satser p at noe slikt aldri vil skje med The Witcher universet, og gleder meg om dagen med spille Blood and wine.


#spill #games #thewitcher

Hele verden spiller Minecraft


Godt over 100 millioner solgte lisenser kunne vi lese om Mojang og Microsoft i gr. Det er veldig mange solgte spill. Jeg tror det er hinsides hva vi har sett av andre spill til n. Nr Microsoft tok over selskapet var Minecraft allerede en vanvittig suksess som hadde solgt over 50 millioner, men n alts det dobbelte.  Og suksessen fortsetter. I flge selskapet selger de i gjennomsnitt 56 tusen lisenser hver dag! Det er noe fundamentalt ved Minecraft, noe som treffer mennesket universelt.

Selv om jeg er godt voksen har jeg spilt min andel av spillet, ogs sammen med andre. Ungene spiller det selvsagt, og vi har spilt det sammen. Men nr jeg har spilt spillet har det vrt for egen fornyelse, ikke fordi ungene ville det. Jeg tror dette er en del av suksessen. Notch traff spikeren ved en tilfeldighet om vi skal tro ham, men jeg tror det er litt mer enn det. Han gikk helt grunnleggende inn i en verden som var blitt utprvd fr. Han hadde jobbet med et tilsvarende prosjekt, men det var likevel ikke det samme. Den generiske pne verdenen han laget med den frste javakoden som overlater "alt" til fantasien er nkkelen til suksessen. Valgene han og hans kolleger tok siden den gang har alle vrt riktige, de har fylt p med mer generisk materiale. Mange spillutviklere forsker lage noe som ligner Minecraft, men de gr alle i samme fella - det er ikke generisk nok. Og selvsagt er det ikke det, for da hadde det vrt en Minecraftkopi.

Story mode har jeg ikke forskt meg p, og vil det nok heller ikke, men jeg tipper at det ikke er den som driver salget. At n mennesker over hele kloden spiller spillet er nok dets "Lego-kvalitet".



#gaming #spill #minecraft

Enda et gudeprosjekt


Jeg har stor sans for strategispill som baserer seg p bygge sivilisasjoner og erobre verden. Helt siden jeg oppdaget brettspillet Risk har denne genren snakket til "gudegenet" i meg. Populous, Age of empires, The Settlers og selvsagt Sid Meyers Civilization og lignende er alle spill jeg har likt av denne typen, og selvsagt avgrensede guderoller som den som styrer Banished eller Sim City. Jeg kan sikkert nevne flere om jeg gr i arkivet, og det kan dere ogs.

Interessen gjr at jeg selvsagt er var for nye prosjekter. Gudekonseptet er strengt tatt ikke tatt helt ut med dagens teknologiske muligheter i spillverden. For ikke lenge siden var Godus det store prosjektet som vi alle kikket mot, men det gikk jo ikke s bra - desverre. De la det kanskje ut for tidlig, men de sluttet levere p det de lovte oss og spillet har endt opp som et drlig krigsspill, eller jeg vet ikke hva. Vi som hper p det ultimate gudespillet venter fremdeles, med andre ord. Det er kanskje for komplekst lage et slikt spill, men jeg har trua.


S nr jeg n nylig kom over Universim ble jeg interessert. Spillet har i underkant av tyve tusen som som har backet dem p kickstarter og har allerede rukket vinne flere priser selv om spillet er i - hold dere fast - pre-alpha. Jeg vet ikke helt hva pre-alpha skal bety, men det m vre veldig tidlig i spillutviklingen. Du kan for en solid sum penger kjpe denne fr-alphaversjonen og spille det n (minste pakke er $40), men jeg str personlig over akkurat n. Ikke at jeg er redd for alphaspill, tvert i mot, men fordi jeg har s hye forventninger til spill som skal lykkes i denne genren at jeg kanskje gjr best i vente til flere features er p plass.

Uansett, Universim lover deg at du skal f vre Gud. Vi skal kunne ta kontroll over flere planeter med dynamisk simuleringsmotorer knyttet til seg, et sinnrikt R&D system og utfordringer fra natur og univers. Utviklernes ml er bli det strste gudespillet og det kan se ut som om de implementerer alt jeg nsker meg i et slikt spill. Tipper jeg er i gang til vintern, jeg.

#gaming #spill #universim