hits

No Man's Sky

No Man's Sky Path Finder update


 

No Man's Sky har sluppet sin andre store oppdatering i kveld. 4,1 GB i strrelse p Steam som inneholder en rekke nye, og kanskje forventede, oppdateringer p bde grafikk og spillutvidelser. Ogs denne gangen har oppdateringen flgetekst som sier at det kommer mer. Noe jeg ikke lenger betviler. Sony-sjefen uttalte for noen mneder siden at han mente No Man's Sky ville n sitt potensiale, og det ser det ut til at Hello Games har bestemt seg for ogs. Om det lykkes dem bygge opp igjen brukerbasen sin er det for tidlig si noe om, men disse oppgraderingspakkene er i hvert fall skritt i riktig retning.

Bedre grafikk

Visuelt har de lagt inn muligheten til velge hyere grafikkkvaliteter, og har lagt inn en rekke forbedringer p skygge- og lyssetting. 4K-versjonene har ogs ftt en oppgradering.

Dele basen din med andre

Du kan n dele basen din med andre spillere. Det ser ut til at det m gjres gjennom laste den opp til Steam workshop, og ikke at man kan spille sammen, men du kan n sjekke ut andres planeter og baser, om du vil.

Eie flere skip

En langt bedre oppgradering er at du n kan eie mer enn ett skip, s lenge du har en Freighter. Valgets kval kommer sikkert til prege oss spillere videre, men n kan vi i hvert fall ha noen spesialiserte skip i samlingen og ikke bare ett. Man kan ogs handle nye skip med bytte inn de gamle. Det gir mer mening enn slik det har vrt til n, hvor et nytt skip betyr at du "mister ditt gamle". De innfrer fire skipstyper med ulike egenskaper som en del av dette. Kampskip, fraktskip, forskningsfarty og et generalistskip. Alle har ulik grad av sjeldenhet rangert i fire klasser hvor S-klassen er "ultra rare". 

Exocrafts

Du skal f strre muligheter til utforske hjemmeplaneten din. Det er laget tre ulike farty som du kan bygge og bruke til reise rundt p den. Dette blir srs nyttig i survival mode, skulle jeg tro siden alle planeter p en eller annen mte er ubeboelige. N blir det langt lettere sanke ressurser, spesielt med "Colossus" som de sier har en enorm lagringskapasitet. Fartyene er selvsagt laget for at man kan bygge variasjoner av dem p utstyr og lignende.

Ditt eget race

En pussig men artig liten add on i pakken er at du kan lage ditt eget racetrack som du kan dele med andre. Spillere som besker basen din vil kunne prve sl dine rundetider. Banen du lager er kun begrenset av planetens strrelse, s her fr vi garantert se variasjoner, og det skulle ikke overraske meg om det dukker opp en del Let's play videoer fra de beste banene som blir laget. 

Mer handel

Handel fr et lft denne gangen. Fra fr har vi valutaen "Units" og n introduseres en valuta til. "Nanite Clusters"  kan man finne ved forlatte baser og i lsre man finner rundt i universet. Nye handelsmenn er introdusert, som har ulike spesialfelt. Du kan kjpe blueprints p romstasjonene, og hva du vil f lov til kjpe er avhengig av hva slags standing du har med de ulike fraksjonene. 

Mer basebygging

Med forrige Foundation oppdatering kom rombasene, og i denne utvidelsen bygges denne delen av spillet ytterligere ut. En rekke nye moduler og tilpasningsmuligheter er lagt til.



Multi-tool spesialisering

P samme mte som skipene har spillets multi-tool blitt delt opp i fire ulike typer med spesialisering. Pistol, rifle, eksperiementell og alien - hvorav alien er en kraftfull sak visstnok. De er ogs rangert i ulke klasser, hvorav "S-klassen" er av den sjeldne typen. 

Det er ogs lagt inn en rekke nye vpentilpasninger bde for multi-tool og for skipene. 

Og ... det er selvsagt blitt vanskeligere

Jeg har spilt survival mode siden forrige oppgradering og har elsket det selv om det til tider er frustrerende vanskelig, av og til umulig. Dette har Hello Games tenkt forsterke ytterligere. Dr du i survival mens du er i verdensrommet vil du ikke lenger spawne p romstasjonen men p nrmeste planet, og ikke i nrheten av skipet ditt. Artig... Og om du ikke synes det er noe moro s har de innfrt Permadeath, som er akkurat det samme som survival-mode, bare at du slipper spawne p nrmeste planet om du skulle d i rommet, ja om du skulle du i det hele tatt. Konsekvensen av dd er nemlig som navnet tilsier, game over.  

Screen shot heaven

No Man's Sky fr oss som spiller det til ta mer screenshots enn da vi spilte Skyrim for frste gang. Med deres nye "photo mode" kan du leke deg med manipulere, og jobbe med f akkurat de forholdene du nsker deg for det perfekte screen-shotet. De har ogs lagt til en rekke fotofiltre for gi bildet et siste finish fr du deler det med andre. 

Oppgraderingen inneholder mer enn dette. Om du nsker sjekke ut hele listen s finner du den p no-mans-sky.com. Her er deres presentasjonsvideo.

#nomanssky #gaming #spill 

No Man's Sky er vakkert

Det er blitt sagt mye om No Man's Sky, men ingen kan pst de gjr en drlig jobb med det visuelle. Spilet er en screenshotgenerator. Her er noen snapshots fra mine reiser i galaxen.



 



 



















 

 

Ddsdansen i No Man's Sky



No Man's Sky sin "Foundation update" har lokket meg tilbake til spillet. Denne gangen for teste ut deres "Survival mode".

La meg begynne med si at hele oppdateringen er kongebra. Om man var misfornyd fra fr s er man kanskje misfornyd n, men om du syntes alt var for enkelt og kjedelig i frste versjon av spillet s gir survival mode deg en mulighet til kjempe en evig desperat kamp mot dden. Jeg har ikke tall p hvor mange ganger jeg har krepert s langt i de siste tte timene av spillet, men det er mange. Inntil nylig var jeg overbevist om at det var umulig lykkes. Men siden jeg til slutt klarte reparere mitt frste skip og forlate planeten jeg starter p s kan jeg forsikre dere om at det er mulig. Det er bare veldig veldig vanskelig.



No Man's Sky survival mode starter annerledes enn explorer mode. Mens du i det ordinre spillet vkner opp ved siden av et delagt skip, vkner du denne gangen opp langt unna. Minst 15 faktiske minutters gange unna. Easy peacy vil dere kanskje tenke, men det er nettopp det det ikke er. For du er ikke bare langt unna skipet ditt, du er ogs p en ekstrem planet. Den er enten ekstremt varm, kald, radioaktiv eller giftig. Og du? Vel du er ekstremt drlig utstyrt for slikt. Du m derfor mot alle odds kjempe for tilegne deg nok ressurser til at du kan opprettholde livsstttedrakten din, samtidig som du er fullt eksponert for de ekstreme forholdene du befinner deg i. Du har omtrent 2 minutter p deg fr du m befnne deg i ly for omgivelsene, i en grotte eller lignende et sted. Finner du ikke ly er dden sikker. Det er vrient.



Nr du endelig er fremme ved skipet skal du reparere det. Da trenger du ressurser. Nevnte jeg at det var knapphet p det? Du er heldig om alt du trenger er i gangavstand fra skipet. Jeg har ikke opplevd det, Jeg har til og med mttet gi opp og starte et nytt spill fordi det rett og slett ikke var mulig finne nok sink.

Jeg kom meg til slutt av grde i reparert skip bare for oppdage at piratene bde var mer agressive og flere i antall. Dd igjen, men spawner ved siden av skipet s da blir det enklere komme videre. Kaster meg ut i planetoppdagermodus, klar for utforske universet.

Men frste planet er ekstremt giftig og dd ... Og tanken til thrust-motoren tom. Ut p lete igjen, ogs denne gangen uten finne ting lett med pflgende nye ddsopplevelser. Ny planet, ekstremt kaldt og nok en gang er thrust-motoren tom. De har alts gtt fra fire take offs til en per tank. Og det du trenger for fylle tanken er veldig sparsommelig fordelt i universet. Her er det bare komme seg til neste solsystem.

Nytt system og ny planet; ekstremt varm!! Mange ddsfall senere, inkludert et angrep av pirater, ny planet som er ekstremt kald. Ny ddsdans og ny planet, denne gangen ikke med ekstrem atmosfre men fientlige sentinels som skyter fr de spr. Jeg er et byttedyr uten ressurser og evner til forsvare meg. Ddsdansen blir mindre siden jeg kan lpe, men dog. Det tar tid fylle tanken. 

I skrivende stund sitter jeg fast p en dd planet og anbefaler spillet til alle som liker en utfordring!



#nomanssky #spill #gaming

 

 

Den langdryge veien til strre romskip i No Man's Sky

Romskipene i No Man's Sky er like tallrike som de er dyre. De med strst lagringsplass er sinnsykt dyre, og de som har grei nok plass bare dyre.

Jeg startet med skipet vi som forhndskjpte spillet fikk. Skipet hadde en hyperdrive innstallert, og det var gulroten. Men plass var det sparsomt med, og med en ryggsekk som knapt kunne ta en klump med jern uten bli full s var mangel p lagringskapasitet et mareritt. "Inventory full" er kanskje den robot voice overen jeg har hrt mest p i dette spillet til n.

Her har jeg karret meg opp til 30 slotter, et absolutt minimum for slippe kritisk plassmangel.

 

Jeg startet med skaffe meg noe jeg ans som en vesentlig formue p en planet med dyrebare cubes og snille vakter. I lpet av en rimelig intensiv periode hadde jeg klart skrape sammen fire millioner stk galaktisk valuta (Units) og kjpte meg det jeg trodde var et dyrt romskip, og som hadde noen ekstra bser til last. Jeg oppdaget veldig raskt at om jeg trodde det nye skipet var dyrt, s var neste oppgradering langt dyrere. I snitt krevde de ulike kapteinene jeg mtte godt over ti millioner for doningene sine, uten at de var srlig strre, og de som hadde vesentlig plass mange ganger dette. Det dyreste skipet jeg har sett til n kostet 98 millioner. Det er som eiendomsmarkedet i Oslo.

Exosuiten er ryggsekken og har maks 41 slotter.

 

Jeg mtte legge om strategien helt, og makset raskt ryggsekken for lse lagringsproblemet. Men det er alts en maks grense p hvor stor den kan bli, s jeg str igjen med skipsproblematikken. For om du skal ha et rimelig godt utstyrt skip br du ha et minimum av 30 slot'er, helst 40. Og et skip med 40+ slot'er koster alts mellom 80 og 100 millioner. Det er veldig veldig mye.

Skipene i No Man's Sky er svindyre, men kule.

 

Lsningen jeg har kommet frem til er langdryg, men den fungerer. Jeg leter etter styrtede skip og reparerer dem. Et styrtet skip har som regel den samme strrelsen eller en slot mer enn ditt eksisterende. Jeg har aldri opplevd at det har mer. De er alltid delagt og det tar mye tid og ressurser reparere alt, men det er den rimeligste mten oppgradere romskipet, by far. Jeg er litt mindre ivrig med repare absolutt alt p dem, men sikrer skjold og kanoner fr jeg tar det med utenfor planetene p grunn av alle piratene, men i lpet av noen raid i et solsystem har jeg stort klart skaffe meg to skipsoppgraderinger med full shining fr jeg drar videre.

Styrtede skip er lsningen om du trenger mer lagringsplass og mangler 100 millioner units. Her er min siste ervervelse.

 

#gaming #spill #nomanssky #inventory
 

74 timer i No Man's Sky

Det er kanskje noe rart med meg men jeg liker No Man's Sky selv etter ha klokket inn 72 timer og ndd 17 av 22 Steam-prestasjoner. Om du ser p omtalene som er gitt av steams medlemmer s er det et overveldende flertall som er negative og mener seg lurt. Jeg mener de som syter og fler seg lurt skulle ha lyttet til spillutviklerne selv og ikke til entusiastiske bloggere, men det er like mange som sier spillet er kjedelig og repetetivt og det stusser jeg litt over. Jeg synes nemlig ikke det. Ikke mer repetetivt enn et gjennomsnitlig spill hvor man gjr oppdrag som har det til felles at man snakker med NPC, lper til en destinasjon som overtydelig er markert med en stor pil, gjr det man skal gjre p stedet (dreper en NPC finner et objekt eller noe slikt), returnerer til NPC'en som gir deg en belnning og sender deg videre til en ny NPC hvor oppdragsstrukturen gjentas.



No Man's Sky er et rolig utforskningsspill hvor du aldri havner p samme sted. Riktignok er mye "likt" i den forstand at noe m vre designet, men likevel varierer opplevelsene veldig. I mine 74 timer har jeg mtt utfordringen det er overleve p en verst tenkelig planet hvor NPC'er angriper ved synet av meg, Atmosfren var s giftig at jeg kun hadde minutter av gangen p meg til gjre det jeg mtte, og stormer oppsto som reduserte disse minuttene til sekunder. Jeg har ogs vrt p planeter hvor NPC'ene ikke brydde seg uansett hva jeg gjorde og hvor planeten var som om jeg skulle gtt rundt i Toscana, Jorden.

Jeg synes spillet er verdt sine kroner, og tipper jeg kommer til treffe 200 timersmerket fr jeg gr lei - hvis noen gang. Dette spillet er bare trivelig. Litt skyting har det ogs, og dogfights som kan vre veldig vriene om man har et skip som ikke er helt kalibrert. Jeg gleder meg ogs til se hva Hello Games bestemmer seg for legge til spillet fremover. De har antydet at det vil skje.



#nomanssky #gaming #spill

 

 

 

No Man's Sky - en fantastisk galaktisk reise

Hvor skal jeg starte nr det gjelder dette spillet? Det har tatt mesteparten av tiden min denne helgen, og jeg fler jeg bare s vidt har startet. Jeg har tatt pauser, selv om jeg har sett at enkelte livestreamere har holdt det gende 13-15 timer av gangen gjennom hele "PS4-uken" og gjerne skulle ha gjort det samme. Men det er andre ting i livet enn et spill, og godt er det.



Uansett. No Man's Sky er et fantastisk spill. Jeg har ventet p spillet siden jeg fikk hre om det en gang i 2015 og forventningene kunne ikke vrt hyere. Jeg har lest alt jeg kunne komme over og sett hver eneste (meningsylte) video. Nr den siste utsettelsen ble en realitet i juni ble jeg skuffet, og nr jeg senere fikk vite at Sony hadde skaffet rettighetene til fem hele dager ekslusivt for deres PS4 ble jeg nesten like sur som en tte-ring som m vente til de som har betalt blir ferdige med svmmebassenget. Kort sagt s ville en nedtur fra Hello Games blitt en gigantisk en.



Men slik ble det ikke. Nyaktig kl 1900, sist fredag norsk tid lastet jeg ned de knappe 6 gig data p Steam, fant frem et glass vin og pnet programmet for streame det hele p Twitch-kanalen. Noen tekniske problemer senere ga jeg opp streame, og gikk i gang uten (fikk til streamen p lrdag og vet enn ikke hva som var problemet).

No Man's sky viste meg en pnng som var tatt rett ut av mine minner fra Sci-fi litteraturen og Lyn Gordon-tegneseriene fra min barndom. Jeg havnet p en ganske gold planet, men alle ressursene jeg trengte for reparere skipet mitt var i nrheten. Mens jeg lette etter disse s ble jeg bergtatt av hvor jeg var. Jeg ble distrahert og brukte masse "undvendig tid" p utforske omgivelsene. Det var storartet!



Som bonus for ha forhndskjpt spillet p Steam s hadde jeg allerede ftt meg et Lyn Gordon-verdig skip som hadde intersellar drive p plass, men selv om jeg likte skipet s ville jeg ikke dra med det samme. Dessuten har jeg ftt med meg at jeg burde lre meg teknologien for interstellar motoren s jeg ikke strander i et solsystem om jeg skulle komme til bytte skipet med et som ikke har teknologien senere. Jeg ble derfor p planeten i mange timer. Jeg kalte den selvsagt Genesis, og navnga solsystemet Riften. Universet fikk vente. N er jeg to skipsoppgraderinger senere og fire stjernesystem inn i spillet. Jeg tar meg god tid p ferden.



Det blir mange innlegg om No Man's sky fremover tror jeg. Eller i hvert fall noen flere. Men jeg vil avslutte dette med ta opp noen av de tingene som jeg har lest at folk ikke liker med spillet. Ting som du br vre klar over fr du kjper det:

Det er repeterende
Vel bde ja og nei. Husk, Hello Games har hele tiden sagt at dette er et survival og crafting spill hvor hovedhensikten er utforske galaksen med alt hva den har by p. Siden det er en matematisk modell som bygger opp hver eneste planet du er p s vet ikke en gang de hva du finner. Helgens spilling kan understreke akkurat det. Det er rett og slett kjempegy komme til en ny planet og utforske og oppleve den. Musikksporet og de ambiente lydeffektene er akkurat slik de skal vre og fargene og landskapene er like flotte og spektakulre som forsidetegningene p sci-fi tegneseriene fra seksti og sytti-tallet. Spillet gir meg flelsen av vre en ensom resiende i et uendelig stort univers. En ekte frontier der jeg flyr over planetens overflate eller i verdensrommet. Spillmekanikken er akkurat slik den skal vre ogs. Lyn Gordon skipet jeg startet med var lekkert og strmlinjeformet og fly som en drm. Mitt neste skip var ikke s elegant. Det fly som en humle i turbulens men hadde til gjengjeld mer lagringsplass. Begge skipene ga meg en opplevelse av fly som jeg ikke har opplevd i andre spill. Men liker du ikke slikt som dette s er ikke dette spillet noe for deg da mye av spillet handler om akkurat det. Du oppdager, reiser, samler ressurser og handler.



NPC'ene er uinteressante
Ja, de er statister og str alltid p samme plassen som i et spill fra 90-tallet. Men det er interaksjonen med bli kjent med historien til de ulike rasene og lre seg sprket som er tingen, ikke animerte og spennende NPC'er. De NPC'ene som er litt mer aktive er de skalte "Sentinels" som kan vre en smerte i aslet nr du forsker hste ressurser de IKKE synes det er greit at du  tar. De er over alt og oppfrer seg forskjellig fra planet til planet. De sm er ikke s ille, de er lette ta og de du stort sett ser. Men blir du litt kjip s kommer det en som er strre, og er du notorisk s sender de inne en diger robot som er litt mer hndtere enn du setter pris p. Men du kan vinne alts. Noen ganger vil de ikke ha deg der i det hele tatt, og da sliter du litt inntil du til slutt gir opp og forlater planeten.

Dogfights blir du ogs utsatt for, og tro meg - det er ofte slitsomt. Beveger du deg ut i verdensrommet med verdifull last m du forberede deg p en fight med rom-pirater.



Story'en er grunn
Ja, litt usikker p den, men dette er ikke et klassisk RPG. Historien er der, og gidder du oppske gamle ruiner og snakke med NPC'er forstr du etterhvert at historien som ligger til grunn for reisen du er p lover mer enn det kan synes som om i starten.

Kontrollene er drlige og trege
Nei, dette tror jeg er knyttet til konsollspillerne. P PC er alt snappy og umiddelbart og det er utrolig smlst i overgangene. Men jeg oppdaget at alt i spillet gikk saktere nr jeg forskte p en drligere PC. Jeg mtte vente litt fr jeg komme meg ut av skipet ved landing, eksempelvis. Dette handler alts om maskinkapasitet. At spillet ikke er optimalisert for konsollets kapasitet er selvsagt noe PS4-spillerne kan klage over, men hallo; det er jo bare bilspill og sidescroll som er morsomt p konsoll.

Her er videoopptak fra den frste streamen til Leifnarrs reise i universet. Den er et uredigert opptak av livestreamen fra min Twitch-kanal s ta den som det er, men den gir et lite innblikk i spillets gang.

#spill #gaming #nomanssky

En sommer uten No Man's Sky



Det ryktes mye i gamingindustrien, eller rettere sagt om spillene industrien arbeider med eller ryktes arbeide med. No Man's Sky har det vrt mange rykter om, spesielt fordi utviklerne er s hemmelighetsfulle rundt selve spillet. Mest spekulasjoner har vrt knyttet til lanseringsdatoen, men de roet seg nr de endelig gikk ut offisielt med 21. juni 2016. Men s begynner ryktene spre seg igjen, og svrt mange har psttt at utviklerne er forsinket.

P  deres hjemmesider str det fremdeles lese at spillet er tilgjengelig for US, den 21. juni og Europa 22. juni s jeg har forholdt meg til at det bare er rykter. Men, litt sk utenfor selskapets egne flater s ser jeg at bde Sony og Hello Games har bekreftet at lanseringen er utsatt til 8. august i r gjennom media. Jeg har forskt finne den ene konkrete bekreftelsen, uten lykkes, men sker man p  "no man's sky release date" s svarer Google 9. august:

S universet m vente, sommeren blir fri for No Man's Sky spilling. 

#gaming #spill #nomanssky

 

No Man's Sky fremstr mer og mer ambisist

Kontorene til Hello Games m vre pakket med nerver om dagen. Deres spill No Man's Sky er n s hypet at forventningene mine, og andres, lftes nrmest hver dag n. Jeg m stadig fortelle meg selv at det mest sannsynlig vil bli en gigantisk skuffelse om jeg ikke roer ned forventningene. Men det er vanskelig. Den 22. juni vil jeg mest sannsynlig logge meg p for starte en forhpentligvis lang oppdagelsesferd inn i det ukjente. 

For det er det jeg gleder meg til. reise gjennom et ukjent univers, som en kaptein Nemo som utforsker de dypeste dyp og oppdager fantastiske skapninger og overveldende landskap. 

Til n har mye av omtalen handlet om hvor stort dette spillet er. Noen har tatt seg bryet med regne ut hvor mange spilltimer som m til for beske alle tilgjengelige planeter i spillet, og vr egen faktiske sol vil slukne raskere. Godt over fem milliarder spilltimer m visst til. No Man's Sky vil best av flere galakser, og med reelle jordlignende planetstrrelser, solsystemer og avstander. Det er temmelig stort. Men strrelse i seg selv, selv om den er imponerende, gjr ikke ndvendigvis spillet bedre. Uten at jeg har noen konkrete tall henvise til s vil jeg eksempelvis anta at verdens spillere knapt har skrapt av volumet som finnes av variable Minecraft-verdener. En enkelt verden i Minecraft er alene strre enn Neptun. Men det er ikke strrelsen p kartet som gjr Minecraft til et bra spill. Forskjellen mellom de to spillene er imidlertid vesentlig.

For det er ikke bare geografiske variabler finne i No Man's Sky slik det er i Minecraft.  Nr sagt alt du finner vil vre etablert med skalte  "fr" som lager verdenen du kommer til basert p ulike algorytmer. Hvert fr er unikt, og dermed blir ogs hver verden som oppdages unik. Utviklerne og designerne har selvsagt bestemt mye av dette, men i stedet for designe et helt vesen, eller et helt romskip, s designer de sm bestanddeler som kan settes sammen i et uttall varianter. Dette gjelder planeters atmosfre, klima, geografi og fauna. Riktignok er planetene utstyrt med kun en variant biometri, men det er milliarder av planeter og alle er forskjellige. Det finnes NPC'er som jeg tror er unntatt fra denne tilfeldige formgivningen, men ellers skal alt vre s tilfeldig at selv utviklerne er usikre p hva du oppdager. Det er imponerende.

Sammen med Sony har de n satt i gang en serie med videoer som bit for bit forteller "the making of historien". En av disse forteller om hvordan de har tenkt nr de har designet de visuelle elementene og historiene i spillet. Det er en klar linje til arven fra science fiction kunstnere og tegneserieskapere, og jeg satt og nikket gjenkjennende under hele videoen. Dette m jo bare blir bra!

 

#gaming #spill #nomanssky

Forhndssalg av No Man's Sky


For 400,- raske kan du n sikre deg et Horizon Omega skip med oppgradert hyperdrive og kt slagkraft slik at du er klar for en pangstart nr det nye virtuellle universet blir tilgjengelig for oss i juni. Det frister. Jeg har siden jeg frst hrte om No Man's Sky kjent p iveren etter teste det ut, men skal jeg vge satse p et forhndsskjp tre mneder fr planlagt release? Jeg er usikker. Frst og fremst fordi det ser ut til at dette er laget med tanke p konsoll (forhndssalg for PS4 har vrt tilgjengelig en stund), men ogs fordi jeg har brent meg s mange ganger p spill som lover mye, men som ikke lever opp til hypen. Og dette spillet er s sinnsykt hypet......  Sist s er det et veldig godt sprsml stille seg om man skal vre med p bygge oppunder trenden med forhndssalg. Fr var et forhndssalg av typen en til to uker fr release, men n alts tre mneder. Det er fremdeles innenfor kanskje, men blir det lengre enn dette s begynner forhndssalg minne mer om funding enn om salg synes jeg. 

-UVQ14JrfRI